محققان می گویند گلیبوراید در پیشگیری از عوارض دیابت بارداری موثر نیست

2 مه 2018- براساس تحقیقات جدید، گلیبوراید در پیشگیری از عوارض پری ناتال[1] ناشی از دیابت بارداری موثر نیست.
گلیبوراید، از گروه دارویی سولفونیل اوره ها می باشد و برای کاهش قند خون در دیابت نوع 2، طراحی شده است، این دارو به عنوان یک داروی قابل استفاده در دوران بارداری برای سالها مورد بررسی قرار گرفته است و به عنوان اولین خط درمان برای بیماران مبتلا به دیابت بارداری در ایالات متحده توصیه می شود.با این حال، مطالعات اخیر نتایج متفاوتی را ارائه داده اند.
مطالعه ای که در سال 2015 انجام گردید، نشان داد که قند خون با استفاده از گلیبوراید در زنان مبتلا به دیابت بارداری، کنترل می گردد اما مطالعات پس از آن نشان دادند که این دارو با عوارض زایمان ارتباط دارد.
در مطالعه ی جدید یک تیم از محققان فرانسوی، مصرف گلیبوراید با تزریق زیر جلدی انسولین در 914 زن مبتلا به دیابت حاملگی مقایسه گردید. در مجموع 460 نفر از این زنان گلیبوراید دریافت کرده و454 نفر تحت درمان با انسولین قرار گرفتند.
نقطه ی پایانی برای نتایج اولیه در این مطالعه، سه عارضه ی زایمان: ماکروزومی (مربوط به وزن هنگام تولد)، هایپربیلیروبینمی (مربوط به شروع زردی) و هیپوگلیسمی نوزادان، در نظر گرفته شد.
گلیبوراید در کاهش این سه عارضه در مقایسه با انسولین ناموفق بود. گلیبوراید، فراوانی عوارض پری ناتال را کاهش می دهد اما محققان در نتیجه گیری خود اعلام کردند این یافته ها استفاده از گلیبوراید را به عنوان خط اول درمان توجیه نمی کنند.
دکتر Marie-Victoire Senat، از بیمارستان Bicetre در فرانسه می گوید: اگرچه بر اساس این داده ها می توان گفت که قدرت گلیبوراید در پیشگیری از عوارض پری ناتال در مقایسه با انسولین کم تر است، اما نتایج نشان می دهد که افزایش عوارض در مقایسه با انسولین، بیش از 10.5درصد نیست.
دکتر Senatاظهار داشت یک دلیل کلیدی برای توصیه به مصرف گلیبوراید در ایالات متحده این است که استفاده از آن برای بیماران راحت تر بوده و هزینه ی آن نسبت به سایر داروهای کاهنده ی قند خون مانند انسولین کم تر است.
محققان افزودند: در شرایط بالینی که ممکن است یک داروی خوراکی ضروری باشد، مادران با اطلاعاتی که از پزشکان خود دریافت می کنند، تصمیم گیری مناسب را بر اساس مزایا و خطرات مصرف این دارو اتخاذ می کنند. یافته های این تحقیق در مجله انجمن پزشکی آمریکا(Journal of the American Medical Association) به صورت آنلاین منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/may/glyburide-not-effective-in-preventing-complications-in-gestational-diabetes,-say-researchers-90722998.html

 



[1]این دوره قبل از به دنیا آمدن نوزاد ( بعد از ۲۰هفته ) شروع می شود و ۲۸روز بعد از زایمان خاتمه می پذیرد