فواید پسته در پیشگیری از دیابت و کمک به سلامت چشمها

به گفته محققان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا، پسته با فواید متعددش برای سلامت بسیار مفید است. در مجموع مغزیجات آجیلی از قبیل پسته حاوی فیبر بوده و به حفظ سلامت روده ها کمک می کنند. پسته منبع سرشاری از فیبر است که عملکرد روده ها را تسهیل می کند .بر اساس یک باور عمومی در مردان منطقه خاورمیانه و آسیا که پسته بیشتری در رژیم غذایی آنها یافت می شود، قدرت مردانگی و کیفیت اسپرم و نعوظ بیش از مناطق اروپایی است.یونانی های باستان و رومی ها این مطلب را می دانستند و آن را به وجود پسته در غذاها و شیرینی های خود ارتباط می دادند. واضح است که بالا بودن خرد عمومی افراد سبب حفظ سلامتی آنها می شود.از سوی دیگر پسته سرشار از پروتئین ها و آنتی اکسیدان ها است. خواص پسته بسیار فراتر از موضوعاتی است که در این مقاله برای شما بازگو می کنیم، اما مهمترین و مفیدترین خواص پسته به شرح زیر هستند:

سلامت قلب

محققان دریافتند که خوردن روزانه چند عدد پسته منجر به کاهش قابل توجه سطح کلسترولLDL یا کلسترول بد خون می شود. کاهش سطح کلسترول بد به معنای باز ماندن شریان های بدن و انجام کامل عمل خون رسانی قلب می شود که یکی از مهمترین خواص پسته است.پسته گزینه ای عالی برای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی است. به لطف محتوای فیتواسترول ها[1]، آرژینین (نوعی اسید آمینه)، رزوراترول[2] و لوتئین(نوعی آنتی اکسیدان در برخی گیاهان) به کاهش فشار خون بالا، کاهش کلسترول، مراقبت از عضلات قلب،پیشگیری از آترواسکلروز یا تصلب شرایین کمک می کند.

سلامت چشم

پسته حاوی لوتئین، ریبوفلاوین و زاکسانتین است که آن را به گزینه ای عالی برای پیشگیری و بهبود مشکلات بینایی تبدیل می کند.پسته تنها مغزی است که حاوی کورونوئید است. کورونوئیدها مسئول کاهش خطرات بیماری های مرتبط با چشم هستند. پسته حاوی کورونوئیدهای مشابهی است که در شبکیه چشم و عدسی چشم یافت می شوند. این ماده به کاهش احتمال ابتلا به آب مروارید و مشکلات چشمی مرتبط با سن کمک می کند. متخصصان مصرف کورونوئیدها را همراه با چربی برای جذب آسان تر در بدن توصیه می کنند که البته این چربی مناسب در پسته هم وجود دارد.

سیستم ایمنی سالم

پسته منبع غنی از ویتامین B6است. ویتامین B6به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند. وجود آنتی اکسیدان ها در پسته به بدن در مقابله با انواع بیماریهای میکروبی کمک می نماید در نتیجه سیستم ایمنی عملکرد مناسبی خود را حفظ می کند. پسته همچنین حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان مانند ویتامین های C،E، A،ماده ی معدنی سلنیوم و مقادیر زیادی فنل طبیعی رزوراترولاست. این مواد مغذی از بدن در برابر آسیب رادیکال های آزاد هم در سطح سلولی و هم بیرونی محافظت می کنند. این شرایط به پیشگیری از پیری زودرس و به پیشگیری از انواع مختلف سرطان، مانند سرطان ریه، کمک می کند.خوردن پسته قبل و بعد از ابتلا به عفونت به بهبودی بهتر و سریع تر کمک می کند.

پیشگیری از دیابت

پسته حاوی بتاکاروتن ها، پروسیانیدین هاو فیبر است و به همین دلیل یکی از بهترین مغزهای خوراکی برای پیشگیری از دیابت نوع ۲شناخته شده است. مصرف منظم پسته سطوح قند خون را کاهش می دهد و مقاومت به انسولین را بهبود می بخشد.در بیماری دیابت، افزایش قند موجود در خون سبب اتصال مولکولهای قند به پروتئین ها شده و سبب می گردد که این پروتئینها عملکرد خود را از دست بدهند. این فرایند گلیکاسیون نام دارد. اثبات شده است که آنتی اکسیدان های موجود در پسته برای کاهش نرخ گلیکاسیون مفید هستند. از اینرو این مغز برای کنترل دیابت مفید می باشد.

کنترل و مدیریت وزن

سوال این است که چگونه یک مغز آجیلی سرشار از چربی و کالری به کاهش وزن کمک می کند؟ اگر حد اعتدال را در مصرف رعایت کنید این امر امکان پذیر است. پسته سرشار از چربی های مونو غیر اشباع است که موجب اضافه وزن نمی شوند. همچنین پسته حاوی مقادیر زیادی فیبر است که به خروج مواد سمی از بدن کمک می کند. از سوی دیگر فیبرها موجب طولانی شدن احساس سیری و در نتیجه کاهش پرخوری می شوند. مصرف به اندازه ی پسته (30 گرم مغز پسته  در روز) می تواند سوخت و ساز را تسریع کند و هوس های غذایی برای مصرف چربی های مضر را کاهش دهد.

پسته ادرار آور است

به لطف محتوای زیاد پتاسیم در پسته، مصرف آن دفع مایعات را بهبود می بخشد. این شرایط به کاهش وزن و کاهش تورم، به ویژه در معده و پاها، کمک می کند.

پسته از بیماری های عصبی پیشگیری می کند

مصرف پسته روشی طبیعی و خوشمزه برای پیشگیری از بیماری های انحطاط عصبی، مانند پارکینسون و آلزایمر است. رزوراترول، آنتی اکسیدان قدرتمند موجود در پسته نقش کلیدی را در این زمینه ایفا می کند.

پسته از کم خونی پیشگیری می کند

پسته یک ماده غذایی سرشار از آهن است که مصرف روزانه این ماده به پیشگیری از کم خونی کمک می کند. دنبال کردن یک رژیم غذایی متنوع و همچنین مصرف ویتامینC (میوه های خانواده مرکبات، فلفل ها و …) برای بهبود جذب آهن توصیه می شود.

منابع:

drhealthbenefits.com

behdasht.news/fa/news-details/132423/

 


[1]فیتواسترول هاPhytosterol :گروهی از ترکیبات هستند که ساختمانی مشابه کلسترول و استروئیدها دارند و در گیاهان یافت می‌شوند. محصولات گیاهی مانند دانه‌های کتان، کنجد، بادام زمینی، بادام، فندق و جوانه گندم دارای فیتواسترول می‌باشند. به نظر می‌رسد فیتوسترول‌ها با کلسترول برای جذب در روده‌ها رقابت می‌کنند لذا موجب کاهش سطح کلسترول خون می‌شوند

[2]نوعی فنول طبیعی که در بسیاری از گیاهان تولید می شود