فناوریهای جدید دیابت، نظارت بر قند خون اما نه کنترل قند خون را در نوجوانان مبتلا به دیابت بهبود بخشید

7اکتبر 2020- یک مطالعه در اوتاگو نشان داد که دستگاه نظارت لحظه ای بر قند خون به جوانان مبتلا به دیابت نوع 1 کمک کرده است تا نظارت بهتری بر مقدار قند خون خود داشته باشند، اما کنترل قند خون آنها را بهبود نبخشیده است.

تیمی از محققان به سرپرستی دانشیار بن ویلر و دکتر سارا بوچر از گروه بهداشت زنان و کودکان دانشگاه اوتاگو، یک آزمایش 6 ماهه را در میان نوجوانان 13 تا20 ساله با سابقه ی کنترل نامطلوب قند خون انجام دادند. پرفسور ویلر گفت: برای اولین بار در جهان ما یک آزمایش بزرگ را در این جمعیت از افراد دیابتی انجام داده ایم که بطور بالقوه بیشترین استفاده را از درمان های جدید دیابت دارند، اما معمولاً از تحقیقات دیابت کنار گذاشته می شوند.

نظارت لحظه ای بر قند خون[1]، که در سال 2017 برای اولین بار در نیوزیلند معرفی شد، شامل یک حسگر یا سنسور کوچک است که زیر پوست بازوی بیمار قرار داده می شود و هر 14 روز یکبار تعویض میگردد و یک دستگاه دستی(reader) جداگانه که برای اسکن کردن سنسور استفاده می شود.

هنگامی که دستگاه دستی نزدیک سنسور نگه داشته می شود، سنسور سطح قند خون همان لحظه ی بیمار را به دستگاه خوانش ارسال می کند، دستگاه خوانش هم نمودار هشت ساعته ی گذشته نگر قند خون و هم پیش بینی هایی از افزایش یا کاهش قند خون را نمایش می دهد.

تیم تحقیق، نتایج پایش 64 شرکت کننده در این مطالعه را که به دو گروه تقسیم شده بودند، با یکدیگر مقایسه کردند: گروهی که از دستگاه نظارت لحظه ای قند خون استفاده کردند و گروه دیگر که نظارت بر قند خون خود را با استفاده از گلوکومتر خانگی انجام می دادند(روش خونگیری انگشتی).

پرفسور ویلر گفت: فرکانس نظارت بر سطح قند خون برای افراد استفاده کننده از مانیتور فلش قند خون، بیش از دو برابر گروه گلوکومتر بود.

در شروع مطالعه، هر دو گروه به طور متوسط ​​کمتر از دو بار در روز سطح قند خون خود را بررسی می کردند که این میزان کمتر از حداقل چهار بار نظارت در روز بود.

پس از شش ماه، کسانی که از مانیتور فلش استفاده می کردند، فرکانس نظارت بر قند خون خود را چه با استفاده از دستگاه اسکن و چه با گلوکومتر خانگی به طور متوسط به ​​3.8 بار در روز رساندند، در حالی که فرکانس نظارت بر قند خون در گروه کنترل به طور متوسط به ​​1.4 بار در روز رسید.

با کمال تعجب، محققان دریافتند که کنترل قند خون و کیفیت زندگی گروه استفاده کننده از فناوری نظارت لحظه ای پس از شش ماه، بهبود قابل توجهی نسبت به گروه کنترل نیافته است.

پرفسور ویلر گفت: با وجود بهبود فن آوری نظارت بر قند خون و تجربیات به شدت مثبت بیماران و خانواده ها، بهبود نتایج روانشناختی به روشهای شدیدتری احتیاج دارد. آنچه که ما شاهد آن بودیم اینست که ترجمه ی این جنبه های مثبت به کنترل مطلوب دیابت به پشتیبانی بیشتر، یا فناوری خودکار بیشتر نیاز دارد تا علاوه بر بهبود میزان نظارت، تحویل انسولین را از نظر دوز مورد نیاز و زمان بهبود بخشد.

دکتر سارا بوچر گفت: جوانان به طور سنتی کمترین کنترل بهینه را بر قند خون خود دارند.تا به امروز، ما در تلاش برای یافتن گزینه هایی برای کمک به بهبود این مسئله بودیم.هدف ما از این مطالعه، بررسی تاثیر استفاده از دستگاه های پیشرفته ی نظارت بر قند خون به عنوان جایگزینی برای کنترل قند خون انگشتی، بمنظور کمک به جوانان مبتلا به دیابت نوع 1 با کنترل نامطلوب برای دستیابی به کنترل مطلوب و بهینه ی دیابت در یک دوره شش ماهه بود.

مراحل بعدی تحقیق شامل پشتیبانی بیشتر از جوانان و تمرکز بر رژیم غذایی و خواب آنها است که توسط دکتر بوچر هدایت می شود، اما همچنین محققان به دنبال افزایش اتوماسیون کنترل دیابت هستند مانند استفاده از سیستم های لوزالمعده مصنوعی که فناوری نظارت کمتر تهاجمی را با تحویل خودکار انسولین مبتنی بر کامپیوتر و هوش مصنوعی ترکیب می کند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-10-tech-teens-diabetes-glucose.html

 



[1]Flash glucose monitoring