فعالیت مغزی افراد مبتلا به دیابت، احساسات منفی و خطر افسردگی را در این افراد توضیح می دهد

7 مه 2018 - برای میلیون ها فرد چاق که به دیابت یا پیش دیابت، مبتلا هستند، احساس غم، خشم و اضطراب اغلب بخشی از زندگی روزمره است. یک مطالعه ی جدید در دانشگاه ایالتی آیووا نشان می دهد که این احساسات منفی ممکن است ناشی از مشکلات تنظیم قند خون باشد که بر پاسخ های عاطفی در مغز تأثیر می گذارد.

این مطالعه نشان داد که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و پیش دیابت بیشتر بر تهدیدات و چیزهای منفی تمرکز داشته و پاسخ عاطفی قوی تری به این موارد می دهند که بر کیفیت زندگی آنها تاثیر گذاشته و خطر افسردگی را در آنها افزایش می دهد.این تحقیق در مجله یPsychosomatic Medicine  منتشر شده است.
دکتر Auriel Willette، استادیار علوم غذایی و تغذیه انسانی در دانشگاه ایالتی آیووا ؛ Tovah Wolf، نویسنده ی ارشد و دانشجوی کارشناسی ارشد دکتر Willette در این پروژه؛ و همکارانش در دانشگاه ویسکانسین- مدیسون اطلاعات بدست آمده در مورد پاسخ یکه خوردن[1]، فعالیت مغز و سطح کورتیزول و داده های حاصل از ارزیابی شناختی را در این مطالعه تحلیل کردند. داده هایی که در این مطالعه مورد استفاده قرار گرفت از مطالعه یMidlife  در ایالات متحده(MIDUS)، که یک مطالعه ملی بهداشت و سلامتی بود، استخراج گردید.
دکتر Willetteمی گوید: اندازه گیری پاسخ یکه خوردن، از طریق اندازه گیری فعالیت سیستم عصبی مرکزی با استفاده از الکترودهای کوچکی که زیر چشم قرار داده می شود، امکان پذیر است. به شرکت کنندگان در این مطالعه، یک مجموعه از عکس های منفی، مثبت و خنثی نشان داده شد و در همان زمان پاسخ عاطفی آنها به مشاهده ی این تصاویر ارزیابی گردید. دکتر Willetteگفت این الکترودها میزان چندش یا یکه خوردن افراد را ضبط کردند، انقباضی که ما نمی توانیم آن را کنترل کنیم و به نوع تصویری که مشاهده می کنیم، مرتبط است.
دکتر Willette افزود: افرادی با سطوح بالاتر مقاومت به انسولین، با دیدن تصاویر منفی واکنش یکه خوردن شدیدتری را نشان دادند. به همین ترتیب، آنها ممکن است واکنش بیشتر و شدیدتری نسبت به موارد منفی در زندگی از خود نشان دهند. این یک قطعه از شواهدی است که نشان می دهد این مشکلات متابولیکی با مسائلی مرتبط است که بر چگونگی درک و مقابله با مسائلی که همه ما را تحت تأثیر قرار می دهد، تاثیر می گذارد.
محققان می گویند: این شواهد هنگامی که با نتایج آزمون هایEEG که فعالیت مغز را در حالت استراحت ثبت می کند، ترکیب گردد، جالب تر شد. بررسی این نتایج نشان داد کهافراد مبتلا به پیش دیابت و دیابت نوع 2 دارای فعالیت بیشتری در سمت راست مغز خود هستند که با افسردگی و احساسات منفی ارتباط دارد. Tovah Wolfگفت: تمرکز بر موارد منفی، ممکن است مانع از کاهش وزن و معکوس شدن مسائل بهداشتی شود.
در افراد مبتلا به پیش دیابت و دیابت همچنین میزان کورتیزول - شاخص بالقوه ی استرس مزمن - پایینتر است و نمرات آزمون شناختی نیز از این یافته ها حمایت می کند.  
انگیزه ی شخصی
درک تاثیر این عوامل بیولوژیکی یک گام مهم در کمک به بهبود کیفیت زندگی افراد چاق هستند.Tovah Wolf، بعنوان یک متخصص تغذیه می گوید: تجربه او در کار با بیماران مبتلا به بیماری های مزمن، باعث شد تا او به این تحقیق ادامه دهد. او اغلب متوجه ی اختلاف در نحوه ی پاسخ بیماران به استرس شده بود و به دنبال پاسخ به این سوال بود که آیا این اختلاف بر انگیزه آنها برای داشتن یک زندگی سالم تاثیر می گذارد؟
او می گوید: افرادی که دارای مشکلات قند خون هستند، بیشتر دچار استرس بوده و واکنش بیشتری را به مسائل نشان می دهند که خود می تواند باعث افزایش ناگهانی قند خون آنها شود. اگر افراد مبتلا به پیش دیابت و دیابت در تلاش برای معکوس کردن یا درمان بیماری خود باشند، حوادث استرس زا ممکن است مانع از دستیابی به اهدافشان شود.واکنش های مکرر منفی به حوادث استرس زا، می تواند منجر به کاهش کیفیت زندگی این افراد گردد و با ایجاد یک چرخه ی معیوب سالم بودن را برای آنها سخت تر کند.
Willette می گوید: من این چالش سخت را در کاهش وزنمتجربه کردم، زمانی که وزن من 260 پوند بود و بر کیفیت زندگی روزمره ام تاثیر زیادی گذاشته بود.  Willette می گوید خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و سایر بیماری های مزمن مرتبط با چاقی شناخته شده است، اما بسیاری از افراد ممکن است نتوانند تشخیص دهند که چطور نوسانات قند خون، هر روز بر آنها تاثیر می گذارد.

منبع و سایت خبر:

Psychosomatic Medicine, 2018; 1 DOI: 10.1097/PSY.0000000000000582

www.sciencedaily.com/releases/2018/05/180507111821.htm

 

 



[1]واکنش یکه خوردنیا واکنش جاخوردگی( Startle response)  واکنشی دفاعی نسبت به محرک ناگهانی یا تهدیدکننده است که اغلب با عاطفه ی منفی همراه است. معمولاً آغاز واکنش یکه خوردن، یک عمل واکنشی غیرارادی که از ساقه ی مغز نشأت می‌گیرد و فرار از محرک ناگهانی را تسهیل می‌کند