فعالیت فیزیکی با بهبود عملکرد یک ژن خاص در هیپوکامپ یادگیری و حافظه را بهبود می بخشد

8 جولای 2019 - تمرینات ورزشی کوتاه مدت اما شدید[1] می تواند با بهبود یادگیری و حافظه، مغز را تقویت کند.

یک تیم از محققان دانشگاه بهداشت و علوم اورگان(OHSU) گزارش داد که یک تمرین ورزشی کوتاه مدت اما شدید، منجر به بهبود عملکرد ژنی می شود که مسئول افزایش ارتباط بین نورون های واقع در هیپوکامپ است - بخشی از مغز که با یادگیری و حافظه مرتبط می باشد.

مطالعات پیشین نشان داده اند که ورزش منظم منجر به بهبود کلی سلامت مغز می شود و همچنین به کاهش چاقی و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمک می کند. در این مطالعه ی جدید، محققان بر مزایای خاص تمرینات بر مغز و ذهن تمرکز کردند.

دکتر Westbrook، یکی از نویسندگان اصلی این مطالعه، گفت: ورزش روشی ارزان است و شما برای انجام آن لزوما نیازی به عضویت در یک ورزشگاه فانتزی یا دویدن مسافت 10 مایل در روز ندارید. مطالعات گذشته در مورد ورزش، تقریبا همه بر تمرینات پایدار و بر سلامت قلب و عروق تمرکز داشتند، در این تحقیق ما می خواستیم از مزایای خاص ورزش بر مغز مطلع شویم.

محققان پاسخ مغز را به یک ورزش کوتاه مدت بر روی چرخ در موش های بی تحرک اندازه گیری کردند. در مجموع، این موجودات چند کیلومتر را در طی دو ساعت می دویدند، که معادل آن برای انسان 4000 قدم یا یک دور بازی فوتبال یا بسکتبال است.

نتایج نشان داد که این فعالیت بدنی موجب افزایش سیناپس ها در هیپوکامپ شده و منجر به کشف ژنMtss1L  گردید، که کلید اصلی این پروسه است.هنگامی که این ژن توسط ورزش شدید کوتاه مدت فعال می شود، شرایط را در مغز برای یادگیری مهیا می کند.

در ادامه ی این تحقیق، محققان قصد دارند تا تأثیر فعالیت های فیزیکی کوتاه مدت را بر وظایف یادگیری(learning tasks) بررسی کنند تا این رابطه را بیشتر درک کنند.

این یافته ها در مجله eLIFE منتشر شد.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/jul/physical-activity-improves-learning-and-memory,-researchers-suggest-98049352.html

 



[1]Short bursts of exercise