عصاره ی دانه های درخت ملینجو ممکن است چاقی و دیابت را بهبود بخشد

23 مارس 2020 - در جنوب شرقی آسیا، میوه، گل و برگ درختMelinjo اندونزی، در غذاهای سنتی استفاده می شود. محققان مرکز جهانی علوم منابع طبیعی در دانشگاه کوماموتو در ژاپن که گیاهان مختلفی را در سراسر جهان برای خواص دارویی مفید مطالعه می کنند، دریافتند که عصاره ی دانه ملینجو(MSE)  تولید آدیپونکتین،- هورمونی مفید که باعث بهبود چاقی و دیابت می شود- را تحریک می کند. آنها همچنین دریافتند که تفاوت ژنوتیپی در افراد دلیل تفاوت در اثربخشی عصاره ی دانه ی ملینجو می باشد.

فعال سازی آدیپونکتین در بیمارانی که ناقل ژنوتیپ DsbA-L G / T یاT / T (بیان ژن پایین) هستند و بیشتر از 300 میلی گرم MSE در روز مصرف می کنند، بیشتر تحت تأثیر قرار می گیرد.(برای مشاهده ی تصویر بزرگتر به مقاله ی اصلی مراجعه کنید)

میوه ملینجو از خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی بالایی برخوردار است و حاوی مقادیر زیادی پلی فنول می باشد. تحقیقات نشان داده است که یکی از این ترکیبات، رسوراترول(resveratrol) است که باعث فعالسازی آدیپونکتین می شود و ممکن است بیماری های مرتبط با شیوه زندگی مانند سندرم متابولیک را بهبود بخشد. گنتین[1]C ، نوعی از رسوراترول است که بوفور در MSE یافت می شود، و فعالیت آنتی اکسیدانی بالاتری دارد و طولانی تر از رسوراترول در بدن باقی می ماند. با این حال، جزئیات مکانیسم فعالیت بیولوژیکی این ترکیبات، هنوز مشخص نشده است.

در مرکز جهانی علوم منابع طبیعی دانشگاه کوماموتو، تیم تحقیقاتی دکتر Kentaro Oniki از آنالیز ژنتیکی استفاده کردند تا اختلاف در نوع ژن پروتئینDsbA-L[2] را بر فعال سازی آدیپونکتین بررسی کنند. به عبارت دیگر، القای DsbA-L ممکن است باعث فعال شدن آدیپونکتین و بهبود بیماریهای مرتبط با شیوه زندگی شود. آنها در کار اخیر خود تلاش کردند تا مشخص کنند 1) آیاMSE عملکرد DsbA-L را تقویت می کند و 2) آیا MSE باعث فعال شدن آدیپونکتین می شود، و 3) آیا MSE اثر درمانی بر چاقی و دیابت دارد؟

تجویز MSE به موشهای HFD بیان DsbA-L و مقدار آدیپونکتین فعال شده را در بدن افزایش داد و علائم دیابت مانند افزایش تجمع چربی و سطح قند خون ناشتا را به طور قابل توجهی بهبود بخشید.

محققان در اولین مطالعه ی خود ( دو سو کور، کنترل شده با دارونما، کنترل تصادفی)، مکمل های خوراکی MSE را به مدت 14 روز به 42 مرد بالغ سالم، دادند. آنها دریافتند که مصرف 300 میلی گرمMSE  در روز، آدیپونکتین را در این مردان فعال می کند. آنها همچنین دریافتند که اثرات این مکمل بسته به تفاوت در نوع ژنDsbA-L (G / G ، G / T ، T / T) در این افراد، متفاوت است. اثرات MSE در حاملین ژنوتیپG / T یاT / T که فرض می شود سطح بیان این ژن در آنها پایین باشد، بزرگتر بود.

مکانیسم: MSE، با تقویت بیانDsbA-L در بدن، مقدار آدیپونکتین فعال شده را افزایش می دهد و علائم چاقی و دیابت را بهبود می بخشد.

پس از نتایج آزمایشات بالینی، یکی دیگر از محققان این مرکز، دکتر تسویوشی شوتو و تیم تحقیقاتی وی این ترکیب را در یک مدل موش که با رژیم غذایی پرچرب به دیابت ناشی از چاقی مبتلا شده بود، آزمایش کردند. آنها با اندازه گیری اثرات MSE بر بیان DsbA-L و غلظت آدیپونکتین خون در بافت های مختلف این حیوانات، دریافتند که تجویز خوراکی روزانه MSE در طی یک دوره ی چهار هفته ای باعث افزایش بیان DsbA-L و میزان آدیپونکتین فعال شده در بدن می شود. پاتولوژی های دیابت در بافت عضله و علائمی مانند افزایش تجمع چربی و قند خون ناشتا نیز در این مدل حیوانی نیز بهبود می یابد.

نتایج این تحقیق نشان داد که MSE بیان ژن DsbA-L و مقدار آدیپونکتین فعال شده را افزایش می دهد و ممکن است چاقی و علائم دیابت را در موجودات زنده به ویژه موش ها بهبود بخشد.

دکتر Shuto گفت: ما معتقدیم که یافته های ما می تواند با تمرکز بر تقویت بیان ژن DsbA-L با استفاده از MSE، سلامت انسان را از طریق درمان چاقی و دیابت بهبود بخشد. ما امیدواریم که این تحقیق با ایجاد داروها و محصولاتی نوآورانه از گیاهان و سایر منابع طبیعی به سلامت جامعه کمک کند. ارائه ی شواهد علمی محکم در مورد استفاده از منابع طبیعی در کشورهای نوظهور برای کشف داروهای مفید و کمک به حفظ سلامت، حائز اهمیت است.

منبع:

Kentaro Oniki et al, Melinjo seed extract increases adiponectin multimerization in physiological and pathological conditions, Scientific Reports (2020). DOI: 10.1038/s41598-020-61148-2

https://medicalxpress.com/news/2020-03-seeds-melinjo-tree-obesity-diabetes.html

 



[1]Gnetin C

[2]Disulfide-bond-A oxidoreductase-like protein