شناسایی مشخصات رژیم‌های کاهش وزن موثر برای افراد مبتلا به پیش دیابت و دیابت

 10 ژوئیه 2017- سه کارآزمایی تصادفی با شرکت افراد چاق مبتلا به پیش دیابت یا دیابت نوع 2 نشان داد که رژیم‌های حاوی مقادیر بالایی فیبر با منشاء سبزیجات و بار گلایسمی پایین و غذاهای کم کربوهیدرات بهترین رژیم‌ها برای حفظ وزن هستند.

 محققان دانشگاه کوپنهاگ از دو بیومارکر "قند خون ناشتا" و "مقدار انسولین ناشتا" به منظور تعریف یک رژیم غذایی خوب برای حفظ وزن افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و پیش دیابت استفاده کردند.

به گفته‌ی مدیر این دپارتمان، Arne Astrup، در نظر گرفتن مقدار قندخون ناشتا به عنوان یک بیومارکر کلیدی امکان تفسیری جدید از داده‌های مطالعات پیشین را فراهم کرده و به طور بالقوه منجر به پیشرفت در تدوین تغذیه‌ی اختصاصی برای هر فرد می‌شود.

درحال حاضر این مجموعه‌ی داده‌ها جمع‌آوری شده‌اند و دانشمندان قصد دارند فهرست این بیومارکرها از جمله بیومارکرهایی که به مواردی مانند میکروبیوم روده یا ژنوم ارتباط دارند را گسترش دهند.

داده‌های کارآزمایی تعذیه، چاقی و ژنوم(DiOGenes)، کارآزمایی مداخله‌ای OPUS Supermarket و کارآزمایی تعامل ژنها- تغذیه در چاقی انسان (NUGENOB) توسط دانشمندان  در حال آنالیز است، در این تحقیقات بیش از 1200 نفر شرکت داشتند.

در این مطالعات محققان به بررسی ارتباط بین این بیومارکرها و وزن افراد تحت رژیم‌های غذایی با محدودیت کالری و رژیم‌های غذایی ad libitum[1] با میزان کربوهیدرات، چربی و فیبر مختلف، پرداختند.

محققان دریافتند وزن افراد مبتلا به پیش دیابت که در کارآزمایی ad libitum DiOGenes به مدت 26 هفته شرکت داشتند، بطور قابل توجهی با رژیم‌های با  بارگلایسمی بالا (5.83کیلوگرم) نسبت به رژیم‌هایی با بار گلایسمی پایین افزایش می یابد.

در کارآزمایی SHOPUS که نوعی رژیم ad libitumبود، در طی 26 هفته از وزن افراد مبتلا به پیش دیابت به طور متوسط 6 کیلوگرم با رژیم غذایی جدید Nordic که حاوی مقادیر زیادی فیبر و غلات سبوسدار بود، کاسته شد.

 در نهایت در یک مطالعه‌ی 10 هفته‌ای بنام NUGENOB، از وزن افراد مبتلا به دیابت به طور متوسط 2.04 کیلوگرم با یک رژیم پرچرب با محدودیت کالری که مقدار کربوهیدرات آن پایین بود نسبت به رژیم غذایی ایزوکالریک که حاوی چربی پایین و کربوهیدرات زیاد بودند، کاسته شد.

 در مورد بیومارکرها، مشخص گردید که استفاده از رژیم‌های غذایی با بارگلایسمیک بالا موجب افزایش 4 برابری استعداد چاقی، افرادی می شود که دارای اضافه وزن بوده یا چاق هستند و مقدار قندخون ناشتای آنها افزایش یافته است. به نظر نمی‌رسد انسولین ناشتا به خودی خود شاخص زیستی خوبی باشد اما در ترکیب با قندخون ناشتا این ارتباطات را تقویت می‌کند.

 شرکت کنندگانی با قند خون پایین و انسولین ناشتای بالا به تمام این رژیم‌ها پاسخ مشابهی می‌دادند درحالیکه افرادی با قندخون ناشتای بالا و انسولین ناشتای پایین به رژیم‌هایی با بارگلایسمیک پایین و فیبر زیاد، بهتر جواب می دادند.

 در مجموع بنظر می‌رسد کاهش وزن افراد مبتلا به دیابت با رژیم حاوی چربی بالا و کربوهیدرات پایین بیشتر است و برای افراد مبتلا به پیش دیابت، رژیم غذایی دارای بار گلایسمی پایین و فیبر فراوان موجب کاهش وزن بیشتر می‌گردد. نتایج این تحقیق در مجله‌ی AJCN منتشر شده است.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jul/studies-identify-hallmarks-of-effective-weight-loss-diets-for-people-with-prediabetes-95160104.html



[1]رژیم غذایی که فرد مجاز به مصرف مواد غذایی در هر زمان و به هر مقدار و با هر فرکانسی باشد.