شرکت های مواد غذایی هنوز به اندازه کافی کاری برای کاهش استفاده از مواد غذایی ناسالم انجام نمی دهند

8 نوامبر 2019 - در حالی که مصرف کنندگان خواستار محصولات غذایی سالم تری هستند و دولت ها از شرکت های مواد غذایی خواسته اند تا از مدل های پروفایل تغذیه ای ( nutrient profile Models[1]  ) پیروی کنند، این پیام یا هنوز شنیده نشده است و یا به سادگی نادیده گرفته می شود.

بر اساس نظرسنجی GlobalData’s 2018 Q3 global consumer، 83 درصد والدین معمولاً یا همیشه بخاطر تأثیراتی که یک محصول بر سلامتی و بهزیستی فرزندانشان می گذارد، نگران هستند.

اندی کوی، خبرنگار مواد غذایی درGlobalData ، می گوید: مسائلی از جمله چاقی کودکان و افزایش روز افزون تعداد افراد مبتلا به بیماری هایی مانند دیابت، سبب شده است که بحث در مورد مواد غذایی فرآوری شده در صفحات اول روزنامه ها قرار گیرد.

یک نظرسنجی جدید که توسط مرکز پژوهشهای کمیسیون اروپا (JRC) انجام شده است، نشان می دهد که شرکت های مواد غذایی هنوز به اندازه کافی کاری برای کاهش استفاده از مواد غذایی ناسالم انجام نمی دهند.

اندی كوی افزود :این نظرسنجی نشان داده است که دو سوم محصولات غذایی بسته بندی شده که اغلب در اتحادیه اروپا به فروش می رسند حاوی مقادیر زیادی قند، نمک و چربی هستند و از سوی دیگر فاقد فیبر کافی می باشند و این خبر بد برای کسانی است که طرفدار نظارت "نامحسوس" یا حتی خود تنظیمی هستند.

نتایج نظرسنجی مرکز پژوهشهای کمیسیون اروپا، بر اساس ارزیابی دانشمندان این کشور از ترکیب مواد غذایی موجود در 2،691 محصول در پنج گروه از محصولات غذایی (غلات صبحانه، غذای آماده، گوشت فرآوری شده، غذاهای دریایی فرآوری شده و ماست) بود.

به نظر می رسد بین نیم تا دو سوم کل محصولات مورد بررسی به دلیل سطح بالای مواد ناسالم برای بازاریابی برای کودکان واجد شرایط نیستند.مرکز پژوهشهای کمیسیون اروپا هشدار داده است که تولید کنندگان مواد غذایی باید آگاه باشند که اگر محصولات سالم تری ایجاد نکنند، احتمالاً محدودیت هایی بر آنها اعمال خواهد شد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20191108/GlobalData-Food-companies-still-not-doing-enough-to-cut-down-the-use-of-unhealthy-ingredients.aspx

 



[1]مدل های پروفایل تغذیه ای(NP) ، ابزارهایی هستند که برای ارزیابی و یا ارزیابی کیفیت غذای مواد غذایی توسط نهادهای دولتی در سراسر جهان به طور فزاینده ای مورد استفاده قرار می گیرند تا سیاست های مرتبط با تغذیه را تأمین کنند.