سطح بالای تستوسترون خطر ابتلا به دیابت را در زنان، اما نه در مردان افزایش می دهد

10فوریه 2019 - در بزرگترین مطالعه ی انجام شده در مورد خطر ابتلا به بیماری و سطح ژنتیکی هورمون های جنسی، محققان دریافتند که اگر سطح تستوسترون به طور طبیعی بالا باشد(بطور ژنتیکی)، می تواند اثرات متفاوتی را در زنان و مردان بخصوص در رابطه با دیابت نوع 2 ایجاد نماید.

در این تحقیق جدید با استفاده از داده های بیش از 400000 نفر دربیوبانک بریتانیا، یک مطالعه ی گسترده ی ارتباط ژنومی انجام شد و حدود 2500 تغییر ژنتیکی مرتبط با سطح طبیعی هورمون جنسی تستوسترون شناسایی گردید.

محققان به منظور تشخیص ارتباط علی و معلولی هنگام بررسی ارتباط بین بیماری و سطح تستوسترون ، روشی را تحت عنوان تصادفی سازی مندلی[1] به کار بردند. این تکنیک به عنوان روشی برای از بین بردن برخی از نتیجه گیری های نادرست و جعلی که اغلب در بررسی ارتباط بین دو چیز ایجاد می شود، بکار می رود.

نتایج نشان داد هنگامی که غلظت تستوسترون بطور ژنتیکی در زنان بالاتر باشد، خطر ابتلا به سرطان پستان و آندومتر افزایش می یابد. به طور قابل توجهی در خانمها سطح بالاتر تستوسترون ، با 51 درصد افزایش خطر ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) مرتبط بود. در مردان بالاتر بودن مقدار تستوسترون از میزان طبیعی با افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات مرتبط بود.

دکتر John Perry، از دانشگاه کمبریج و نویسنده ارشد این مطالعه ی جدید، گفت: این ارتباطات خاص بین تستوسترون و بیماری ها قبلاً تشخیص داده شده است، با این حال، ماهیت این تحقیق به روشن شدن رابطه ی علیتی که قبلاً نامشخص بود، کمک می کند.

دکتر Perry می گوید: یافته های ما مبنی بر اینکه سطح تستوسترون بالاتر از نظر ژنتیکی، خطرPCOS  را در زنان افزایش می دهد، در درک نقش تستوسترون در منشأ این اختلال شایع مهم است، و نشان می دهد که احتمالا افزایش تستوسترون نمی تواند نتیجه ی این بیماری باشد. به همین ترتیب، در مردان از روشهای کاهش تستوسترون برای درمان سرطان پروستات استفاده می شود، اما تاکنون مشخص نشده است که آیا سطح تستوسترون پایین تر نیز از مردان در برابر سرطان پروستات محافظت می کند؟

شاید قانع کننده ترین یافته در تحقیقات جدید، اختلاف جنسیت در خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مربوط به میزان تستوسترون ژنتیکی باشد. در حالی که سطح بالای تستوسترون از نظر ژنتیکی در زنان خطر ابتلا به دیابت را 37 درصد افزایش می دهد، در آقایان سطح بالای تستوسترون، خطر ابتلا به دیابت را 14 درصد کاهش می دهد.

این یافته ی جدید، مطمئناً به تحقیقات بیشتری برای یافتن مکانیزم احتمالی دخیل در آن نیاز دارد. برخی دانشمندان که در این مطالعه شرکت نداشتند، این فرضیه را مطرح کردند که افزایش خطر دیابت در زنان به دلیل بالا بودن ژنتیکی سطح تستوسترون، ممکن است ناشی از تأثیر این هورمون بر افزایش چربی احشایی باشد.

دکتر Katherine Ruth، از دانشگاه Exeter، صریحاً متذكر شد كه در نظر گرفتن تستوسترون درمانی به عنوان یك روش درمانی برای هر یك از بیماریهای مشخص شده در تحقیقات، خیلی زود است. او اظهار داشت: شاید مهمترین پیام این تحقیق، تأیید تفاوت خطرات بیماریها در زنان و مردان باشد.

دکتر Ruth گفت: یافته های ما بینش بی نظیری در مورد اثرات تستوسترون بر بیماری دارد، به ویژه این یافته ها بر اهمیت در نظر گرفتن زن و مرد به طور جداگانه در مطالعات تأکید دارد، زیرا ما شاهد تأثیرات متضادی از تستوسترون بر دیابت هستیم. تا زمانی که ما نتوانیم مطالعات مشابهی درباره تستوسترون با سایر بیماری ها، به ویژه بیماری های قلبی عروقی انجام دهیم، باید در استفاده از نتایج ما برای توجیه استفاده از مکمل های تستوسترون، احتیاط لازم در نظر گرفته شود.

این تحقیق جدید در ژورنالNature   Medicineمنتشر گردید.

منبع:

https://newatlas.com/medical/high-testosterone-levels-increase-diabetes-risk-women-not-men/

 



[1]در اپیدمیولوژی ، تصادفی سازی مندلی یا Mendelian randomization، روشی برای استفاده از تغییرات اندازه گیری شده در ژنهایی با عملکرد شناخته شده برای بررسی یک اثر علّی و معلولی در رابطه با قرار گرفتن قابل تغییر در معرض عاملی با ابتلا به یک بیماری، در مطالعات مشاهده ای است.