رژیم‌های غذایی پرچرب می‌توانند برای بیماران آلزایمر مفید باشند

4 سپتامبر 2017- یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که یک رژیم پرچرب کتوژنیک می‌تواند سبب بهبود متابولیسم  مغز گردد و منجر به بهبود وضعیت شناختی در بیماران مبتلا به آلزایمر(AD) شود.

 این یک یافته‌ بسیار مهم است، زیرا نشان می دهد ارتباطی بین اختلال کنترل قندخون، دیابت نوع 2 و بیماریهای نورولوژیک درحال رشد، وجود دارد.

برخی افراد دارای مغزی هستند که در طول سالها سالم باقی می‌ماند و از نظر شناختی همچنان سالم است و برخی افراد به بیماریهایی مانند آلزایمر و پارکینسون مبتلا می‌شوند، چرا این اتفاق می‌افتد؟ این سوالی است که محققان مرکز بیماری آلزایمر در دانشگاه کانزاس مطرح کرده و در یک مطالعه‌ی پایلوت به بررسی آن پرداختند. نتایج این تحقیق در کنفرانس بین المللی انجمن آلزایمر ارائه گردید.

آنها بر اساس تحقیقات خود فکر می‌کنند که توانایی نورونها برای مقابله با استرس و مقابله با بیماریها بخشی به رژیم غذایی بستگی دارد و یک رژیم غذایی سالم برای سلامت مغز در پیری را آزمایش کردند. یک فرضیه برای اینکه چگونه بیماریهای نورودژنراتیو مانند آلزایمر بروز می‌کنند این است که فرایند‌های تولید انرژی درون میتوکندری نورونها دچار اختلال می‌شوند، بهمین دلیل یک مغز مملو از چربی در بیماری AD می‌تواند یک منبع جایگزین سوخت بجای کربوهیدراتها برای نورونها باشد.

 محققان این فرضیه را با انجام آزمایشی بنام کارآزمایی Ketogenic Diet Retention and Feasibility Trail آزمودند، آنها یک رژیم غذایی کتوژنیک که شامل 70 درصد چربی بود را بر روی 10 فرد مبتلا به بیماری آلزایمر آزمایش کردند. یک رژیم معمولی کتوژنیک حاوی 20 درصد پروتئین و10 درصد کربوهیدرات است. در این رژیم غذایی بیشتر میوه‌ها، همه‌ی سبزیجات نشاسته‌ای، لوبیاها و غلات حذف شدند. با این وجود، این رژیم غذایی شامل منابع چربی زیادی شامل روغن زیتون، کره، خامه، تخم مرغ، انواع آجیل، انواع مختلف گوشت و ماهی است.

محققان به بررسی این شیوه‌ی غذایی بر بهبود مقیاس ارزیابی شناختی در مراقبت‌های زوال عقل بنام ADAS-cog[1]پرداختند. ADAS-cog به طور گسترده بعنوان معیار شناختی در مطالعات بالینی آلزایمر مورد استفاده قرار می‌گیرد، هدف اصلی آن ارزیابی عملکرد چندگانه‌ی شناختی از جمله، حافظه، زبان، تشخیص و درک مکان و زمان و praxis(توانایی انجام یک تئوری یا ایده درعمل ) است. بر اساس این معیار، میزان شناخت در بیماران مبتلا به آلزایمر سالانه 5 واحد کاهش می‌یابد، اما محققان دریافتند که رژیم غذایی کتوژنیک می‌تواند بخشی از این کاهش شناختی را معکوس کند، استفاده از رژیم کتوژنیک توسط افراد شرکت کننده، سبب بهبود متوسط شناختی به میزان چهار واحد بر اساس این معیار گردید.

مصرف داروی Aricept یا donepezil در درمان بیماران آلزایمری در مطالعات پیشین، تنها با دو واحد بهبود بر اساس معیار ADAS-cog همراه بوده است. علاوه بر این در کارآزمایی KDRAFT، نمرات ADAS-cog بیماران به هیچ وجه کمتر نشد، همه‌ی افرادی که تحت رژیم کتوژنیک بودند و داروهای خود را مصرف می‌کردند، به درجات مختلفی بهبود یافتند. درحالیکه این نتایج دلگرم کننده است، اما به دلیل کوچکی این مطالعه و نداشتن گروه کنترل نیاز به تکرار در گروه‌های بزرگتر کوهورت دارد، تا نتایج از لحاظ آماری قابل قبول گردد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/sep/high-fat-diets-could-benefit-alzheimer's-patients,-a-new-brain-study-suggests-99996398.html



[1]the Alzheimer’s Disease Assessment Scale–cognitive domain