رژیم نیوکاسل موجب معکوس شدن دیابت نوع 2 می‌شود

6 دسامبر 2017- یک رژیم جایگزینی غذا با محدودیت کالری که بنام رژیم نیوکاسل معروف است، پس از یک سال تحقیق پیشگام در بریتانیا، توانست دیابت نوع 2 را در نیمی از بیماران معکوس کند. رژیم نیوکاسل شامل مصرف یک رژیم غذایی مایع 800 کالری از سوپ، شیک (shakes) و آب انواع میوه‌جات غیر نشاسته‌ای به مدت 3 تا 5 ماه، قبل از شروع تدریجی غذای جامد در ادامه برای دو ماه دیگر است.

مطالعه‌ی DiRECT[1]، توسط محققان دانشگاه نیوکاسل و دانشگاه گلاسکو بر روی 300 بیمار از 49 مرکز مراقبت‌های اولیه در اسکاتلند و تینساید که حداقل به مدت 6 سال به دیابت نوع 2 مبتلا بودند، انجام شد. تقریباً نیمی از شرکت کنندگان توانستند بدون مصرف دارو و تنها با استفاده از رژیم محدودیت کالری نیوکاسل، به جای رهنمودهای استاندارد، بیماری خود را مدیریت کرده و به قند خون نرمال دست یابند. پشتیبانی دائمی برای حفظ وزن کاهش یافته، از طریق این رژیم از جمله رفتار درمانی و توصیه‌هایی برای افزایش فعالیت فیزیکی در دوره‌ی پیگیری طولانی مدت به این بیماران ارائه شد.

پس از شرکت در رژیم غذایی 800 کالری و حفظ وزن سلامت برای یکسال، تا 46 درصد از شرکت کنندگان موفق به بهبودی کامل از دیابت شدند، در مقایسه تنها 4 درصد از افراد گروه  کنترل  توانستند به قندخون طبیعی دست یابند.

 معکوس شدن دیابت بنا به تعریف به کاهش مقدار HbA1c به کمتر از 48 میلی مول بر مول(6.5  درصد) بدون مصرف دارو اطلاق می‌شود. در یک سال مقدار HbA1c اکثر شرکت کنندگان(74 درصد) در گروه مداخله  از میانگین 60 میلی مول بر مول، به 46.8 میلی مول بر مول کاهش یافت، درحالیکه در گروه کنترل مقدار HbA1c به 54.6 میلی مول بر مول رسید.

متوسط کاهش وزن شرکت کنندگان در رژیم محدودیت کالری برابر با 10 کیلوگرم بود و دیابت در 86 درصد از افرادی که 15 کیلوگرم یا بیشتر از وزنشان کاسته شده بود، کاملاً بهبود یافت. به عبارت دیگر، هر چه کاهش وزن بیشتر باشد احتمال معکوس شدن دیابت افزایش می‌یابد.

علاوه بر این محققان خاطر نشان کردند که بهبود چشمگیری در مقدار تری‌گلیسرید افراد گروه مداخله و کیفیت زندگی آنها مشاهده می‌شود. در دو مطالعه‌ی پایلوت قبلی، همین گروه از محققان نشان دادند که معکوس شدن دیابت با کاهش مقدار چربی اطراف کبد و پانکراس ارتباط دارد و این هدف از طریق یک رژیم غذایی کم کالری محقق می شود.

 بطور کلی این مطالعه‌ی جدید نشان داد که دیابت نوع 2 در تعداد بیشتری از بیماران از طریق رژیم غذایی و مداخلات شیوه‌ی زندگی قابل برگشت است. با این وجود هنوز پایداری طولانی مدت این نتایج مشخص نیست، محققان همچنان شرکت کنندگان را برای 12 ماه دیگر در ادامه‌ی این تحقیق تحت نظارت قرار داده اند. یافته‌های این تحقیق در مجله‌ی The Diabetes Remission Clinical Trial منتشر شد.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/dec/newcastle-diet-achieves-type-2-diabetes-remission-after-one-year-of-direct-trial-98030767.html

 



[1]The Diabetes Remission Clinical Trial