رژیم غذایی پالئولیتیک برای زنان دارای اضافه وزن سالم تر است

18  ژانویه 2018 - بر اساس مطالعه ی محققان دانشگاه Umeå در سوئد، زنان دارای اضافه وزن که پس از یائسگی از رژیم غذایی پالئولیتیک[1] تبعیت می کنند، می توانند در طولانی مدت وزن خود را حفظ کرده و عوامل خطر دیابت نوع 2 و بیماریهای قلبی عروقی را نیز در خود کاهش دهند.
کارولین بلومکوئیست، دانشجوی دکترای گروه بهداشت عمومی و پزشکی بالینی دانشگاه Umeå، می گوید: نتایج تحقیقات ما قابل توجه است، با وجود اجازه ی نامحدود در مقدار مصرف مواد غذایی، کاهش وزن این افراد پس از دو سال ثابت باقی ماند، موضوع مهمتر از کاهش وزن در این افراد، بهبود چشمگیر میزان چربی خون و علائم کاهش التهاب بود.
کارولین بلومکوئیست در پایان نامه ی دکترای خود به مدت دو سال وضعیت یک گروه متشکل از 70 زن یائسه با شاخص توده بدنی بیش از 27 کیلوگرم بر متر مربع( یعنی زنان دارای اضافه وزن بعد از یائسگی)، را دنبال نمود. نیمی از زنان از رژیمی مطابق با توصیه های تغذیه ای نوردیک(کشورهای شمال اروپا) تبعیت میکردند، در حالی که نیمی دیگر رژیم غذایی پالئولیتیک را دنبال می کردند.در هر دو گروه هیچ گونه محدودیت خاصی در میزان مصرف غذا وجود نداشت، محدودیت ها صرفا بر روی ترکیب غذاها اعمال شده بود.میزان کاهش وزن و فاکتورهای سلامت این افراد پس از گذشت شش ماه و دو سال پیگیری، بررسی شد.

نتایج نشان می دهد که وزن زنان هر دو گروه در طی این مدت کاهش می یابد.وزن زنانی که از رژیم غذایی پالئولیتیک تبعیت می کردند، از متوسط ​​ 87 به 78 کیلوگرم کاهش یافت، در مقایسه وزن زنانی که به توصیه های تغذیه ای نوردیک عمل می کردند از متوسط 86 به 80 کیلوگرم کاهش یافته بود.کاهش وزن در هر دو گروه همچنین باعث کاهش التهاب در بافت چربی و در گردش خون گردید.
کاهش چشمگیری در چربی شکمی ناسالم زنانی که رژیم پالئولیتیک را دنبال می کردند، مشاهده شد.به طور خاص، در افراد گروه پالئولیتیک، غلظت اسیدهای چرب خاص و چربیهای خون که در ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی عروقی نقش دارند، کاهش یافته بود.همچنین در گروه پالئولیتیک، فعالیت آنزیم هایی که در ذخیره سازی چربی دخیل هستند، کاهش یافته بود.
کارولین بلومکوئیست  گفت: مطالعه ی ما نشان می دهد اگرچه توصیه های تغذیه ای نوردیک، دارای اثرات مثبتی بر سلامتی این افراد است اما رژیم پالئولیتیک با مقدار زیادی چربی های غیر اشباع برای این گروه از زنان بسیار سالم تر است.
مشخصه ی اصلی رژیم غذایی پالئولیتیک شاخص گلایسمی پایین و مصرف مقادیر زیاد پروتئین و چربی های غیر اشباع است. در اینرژیم غذایی عمدتا از سبزیجات، گوشت کم چرب، ماهی، مرغ، تخم مرغ، صدفها، دانه ها، آجیل، روغن و میوه استفاده می شود.بزرگترین تفاوت این رژیم با توصیه های غذایی نوردیک این است که در رژیم پالئولیتیک مصرف غلات، شیر، شکرهای تصفیه شده و نمک افزوده، ممنوع است.
خطر ابتلا به چاقی در زنان بعد از یائسگی به دلیل کاهش تولید استروژن همراه با مصرف انرژی بالا و کاهش فعالیت بدنی، افزایش می یابد. منبع:

www.sciencedaily.com/releases/2018/01/180118142911.htm

---------------------------------------------------------------------------

[1]رژیم غذایی پارینه‌سنگییک نوع رژیم غذاییاست که در آن به پرهیز از هر نوع غدایی که در دوران پارینه‌سنگیو پیش از دگرگونی‌های حاصل از کشاورزی مورد استفادهٔ انسان‌ها نبوده است توصیه می‌شود.