رژیم غذایی حاوی مقادیر زیادی گلوتن در دوران بارداری با احتمال خطر ابتلا کودک به دیابت نوع 1 مرتبط است
20 سپتامبر 2018 - تحقیقات جدید نشان می دهد خوردن رژیم غذایی حاوی مقادیر زیادی گلوتن در دوران بارداری با افزایش خطر ابتلا کودک به دیابت نوع 1 پس از تولد ارتباط دارد.
در حالی که ارتباطی بین مصرف زیاد گلوتن در دوران بارداری و دیابت نوع 1 مشاهده شده است، شواهد به اندازه کافی قوی نیستند که بتوانیم بگوییم گلوتن بر تشخیص دیابت نوع 1 تأثیر می گذارد یا بر تشخیص آن تأثیر خواهد گذاشت.با این وجود، این تحقیق کمک می کند تا دانشمندان چگونگی تاثیر رژیم غذایی بر خطر ابتلا به نوع 1 را بررسی کنند.
گلوتن یک نوع پروتئین است که در غذاهای تهیه شده از غلاتی مانند گندم، جو و چاودار وجود دارد.افراد مبتلا به بیماری سلیاک، که یک بیماری خود ایمنی است، به طور کلی قادر به مصرف گلوتن بدون واکنش نامطلوب نیستند. تحقیقات قبلی نشان داده است که مصرف زیاد گلوتن با خطر ابتلا به دیابت ارتباط دارد.
در اوایل سال جاری، دانشمندان مطالعه ی TEDDY[1] گزارش دادند که وارد کردن دیرهنگام گلوتن به رژیم های غذایی نوزادان می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 1 را افزایش دهد، اما آنها نتوانستند شواهدی قطعی برای اثبات ارتباط گلوتن با دیابت نوع 1 ارائه دهند.
در این مطالعه ی جدید اطلاعات 63 هزار زن باردار از دانمارک ثبت گردید. از افراد شرکت کننده خواسته شد، آنچه که در دوران بارداری می خوردند، را ثبت کرده و بر آن نظارت داشته باشند. سپس محققان در حدود 15 سال بعد، یک بررسی پیگیرانه انجام دادند تا از ابتلای کودکان این افراد به دیابت نوع 1 آگاه شوند.
متوسط ​​مصرف گلوتن در دوران بارداری افراد شرکت کننده حدود 13 گرم بود و 247 مورد ابتلا به دیابت نوع 1 ثبت شد. این یافته ها نشان می دهد که کودکان متولد شده از مادرانی که مقادیر زیادتری ماکارونی، نان، شیرینی و غلات می خورند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع 1 قرار دارند.
محققان موسسه ملی بهداشت و رفاه فنلاند اعلام کردند خطر ابتلا به دیابت نوع 1 در کودکان متولد شده از زنانی که در حین بارداری بیشتر گلوتن مصرف می کردند به طور نسبی افزایش می یابد.
Jenny Myers، مدرس سلامت مادر و جنین در دانشگاه منچستر، که در این مطالعه دخالت نداشت، گفت: تاکنون مطالعات مکانیستی که بتواند زیست شناسی این مشاهدات را توضیح دهد، انجام نشده است، تنها در صورت آگاهی از مکانیسم این ارتباط می توانیم مداخلات صحیحی را در تغذیه ی مادران اعمال کنیم و توصیه های درستی را به زنان باردار ارائه نماییم.
بر اساس این شواهد، زنان نباید در رژیم غذایی خود در دوران بارداری تغییرات شدیدی ایجاد کنند؛ مهم اینست که در دوران بارداری یک رژیم غذایی متعادل را دنبال نمایند، در حال حاضر شواهدی وجود دارد که نشان می دهد گلوتن باید از رژیم غذایی زنان در دوران بارداری کنار گذاشته شود.
یافته های این تحقیق در مجله ی BMJ منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/sep/high-gluten-diet-in-pregnancy-linked-to-possible-type-1-diabetes-risk-92917963.html

 



[1] The Environmental Determinants of Diabetes in the Young