روشی انقلابی برای قطع درمان با انسولین در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2

12 اکتبر 2020 - در تحقیقات جدیدی که در UEG Week 2020 Virtual ارائه گردید، یک روش درمان از طریق آندوسکوپی معرفی شد که می تواند منجر به بی نیاز شدن از درمان با انسولین در تعداد قابل توجهی از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 شود.

محققان در هلند، از یک روش اندوسکوپی برای لایه برداری با حداقل تهاجم و جوانسازی پوشش داخلی دوازدهه در ترکیب با دوزهای روزانه از نوعی داروی کاهنده گلوکز به نام آگونیست های پپتید شبه گلوکاگون (GLP-1 RA) و مشاوره برای تغییر سبک زندگی استفاده کردند. این مطالعه نشان داد که 75 درصد افراد مبتلا به دیابت نوع 2 وابسته به انسولین با این روش ابلیشن[1] تحت درمان قرار گرفتند و تا شش ماه بعد به تزریق انسولین احتیاج نداشتند، همچنین مقدار هموگلوبین گلیکوزیله ی آنها(یک پارامتر طولانی مدت کنترل گلوکز) به 7.5 درصد یا کمتر و پس از 12 ماه به 6.7 درصد کاهش یافت.

بیمارانی که به این درمان پاسخ دادند همچنین کاهش قابل توجهی را در شاخص توده بدنی (BMI) خود تجربه کردند، بطوریکه BMI آنها از میانگین 29.8 کیلوگرم در مترمربع در ابتدای تحقیق به 25.5 کیلوگرم در متر مربع پس از 12 ماه کاهش یافت. درصد چربی موجود در کبد آنها نیز از 1.6 به 4.6 درصد در شش ماه کاهش یافت. چاقی و کبد چرب هر دو فاکتورهای مهمی در ایجاد سندرم متابولیک هستند، اصطلاحی که شامل دیابت، فشار خون بالا، چاقی و تری گلیسیرید بالا است.

حتی در مورد بیمارانی که به این درمان پاسخ ندادند، متوسط دوز انسولین مورد نیاز به نصف کاهش یافت (از 35 واحد در روز قبل از ورود به مطالعه به 17 واحد در روز پس از 12 ماه).

این تکنیک کم تهاجمی، که به آن ریسرفیسینگ مخاط دوازدهه((DMR2 گفته می شود، بصورت سرپایی انجام می شود. پزشکان در این روش از یک کاتتر متصل به یک کنسول سفارشی استفاده کردند که همزمان لیفت مخاط دوازدهه و سپس ابلیشن منطقه درمان را انجام می دهد. اگرچه نحوه ی تاثیرگذاری این فرآیند هنوز به طور کامل درک نشده است، اما اعتقاد بر این است که سلولهای مخاطی در پاسخ به رژیم های غذایی ناسالم که سرشار از چربی و قند هستند، دستخوش تغییراتی می شوند. این امر منجر به تغییر در تولید و سیگنالینگ هورمون های اصلی می شود که بر مقاومت به انسولین و دیابت تأثیر می گذارند. به نظر می رسد که ریسرفیسینگ پوشش دوازدهه، باعث جوان سازی و تنظیم مجدد این فرآیند می شود.

این مطالعه ی آزمایشی که بر روی 16 بیمار انجام گردید، توسط دکتر Suzanne Meiring، دکتر Annieke van Baarو پروفسور Jacques Bergman ، از مرکز پزشکی دانشگاه آمستردام در هلند انجام شد.

دکتر Meiring، گفت: این روش می تواند یک روش تغییر دهنده بازی در درمان سندرم متابولیک باشد. یک بار ابلیشن آندوسکوپیکDMR ، همراه با داروهای GLP-1 و مشاوره ی سبک زندگی می تواند منجر به بی نیاز شدن از درمان با انسولین در زیر مجموعه ای از بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 شود. بسیاری از بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 از اینکه می توانند درمان خود با انسولین را قطع کنند، بسیار خوشحال هستند، زیرا درمان با انسولین سبب افزایش وزن و بروز هیپوگلایسمی برای آنها شده بود. مطالعه ی قبلی ما (Revita-1)، بر روی بیمارانی که فقط از داروهای خوراکی برای دیابت نوع 2 خود استفاده می کردند، نشان داد که اثر یک بار DMR  معادل با افزودن یک داروی کاهش دهنده قند خون، به رژیم دارویی بیمار است.

در اروپا حدود 60 میلیون فرد مبتلا به دیابت وجود دارد و دیابت نوع 2 اکثریت قریب به اتفاق (حدود 90٪) موارد را تشکیل می دهد. همچنین سن و سابقه خانوادگی این بیماری، فشار خون بالا و اضافه وزن از عوامل اصلی ابتلا به دیابت نوع 2 هستند.

دکتر Meiring، افزود: براساس نتایج این مطالعه، یک آزمایش بزرگ کنترل شده ی تصادفی بین المللی، به نامRevita T2Di Pivotal ، به زودی شروع به بررسی بیشتر اثربخشی این روش بر روی تعداد بیشتری از افراد خواهد کرد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-10-revolutionary-procedure-shown-discontinue-insulin.html

 



[1]آبلیشن فرایند جدا کردن ماده از سطح توسط یک واسطه از طریق تبخیر، تراش یا فرسایش است. جداسازی بافت‌های زیستی سطحی مثالی از این روش است.

[2]duodenal mucosal resurfacing