راهی جدید برای جلوگیری از بیماری قلبی در دیابت نوع 1

19 اکتبر ، 2018- دانشمندان مکانیسم هایی را کشف کرده اند که نشان می دهد یک داروی رایج برای کنترل دیابت نوع 2 از بیماری قلبی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 جلوگیری می کند، این یافته ها می تواند منجر به درمان های جدیدی شود.
متفورمین یک داروی ارزان قیمت است که اغلب برای کنترل دیابت نوع 2 تجویز می شود. این دارو با کاهش تولید گلوکز در کبد از افزایش مقدار قند خون جلوگیری می کند. این دارو معمولا برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 تجویز نمی شود.
اکنون یک کارآزمایی بالینی نشان داده است که متفورمین علاوه بر بهبود قند خون می تواند توانایی بیماران را برای تعمیر رگ های خونی افزایش دهد، و این کار را از طریق کاهش حضور میکروRNA هایی(miRs)که باعث افزایش رشد عروق خونی می شوند، انجام می دهد.
میکروRNA ها مولکول های پیامبری هستند که با بیان ژن های مختلف را در سلول های مختلف تنظیم می کنند.
دکتر Jolanta Weaver، نویسنده اصلی این تحقیق که در the International Journal of Molecular Sciencesمنتشر شده است و مدرس ارشد دیابت در دانشگاه نیوکاسل و مشاور متخصص دیابت در بیمارستان ملکه الیزابت Gateshead، گفت: این یک پیشرفت هیجان انگیز است زیرا درک این مکانیسم پایه امکان استفاده از روش های جدیدی را فراهم می کند که شانس ابتلا به بیماریهای قلبی را در میان بیماران مبتلا به دیابت نوع 1، کاهش می دهد.
او افزود: از آنجائیکه نتایج بیماری های قلبی در بیماران دیابتی در مقایسه با افرادی بدون دیابت، بدتر است، به شناسایی گزینه های درمانی بیشتری نیاز داریم. مطالعه ی قبلی ما نشان داد که سلول های بنیادی عروقی در مواجه با متفورمین بهبود می یابند، این اولین مثال از تاثیر متفورمین بر بهبود بیماری های قلبی و همچنین کاهش سطح قند خون است.
 دکتر Weaverگفت: ما اکنون می دانیم که داروی متفورمین می تواند این کار را با کاهش حضور میکروRNA ها انجام دهد.
مطالعات قبلی نشان داده اند که متفورمین پتانسیل کند نمودن پیشرفت یا تاخیر در بیماری قلبی را دارد، اما این اولین بار است که پتانسیلmiRs در جلوگیری از بیماری قلبی شناسایی شده است.
کارآزمایی بالینی
این مطالعه با نامMERIT ، اولین مطالعه ای است که اثرات متفورمین را در محافظت از قلبی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 مورد آزمایش قرار داده است. در یک مطالعه ی برچسب باز، مورد- کنترلی، 23 فرد 19تا 65 ساله ی مبتلا به دیابت نوع 1 که به بیماریهای قلبی عروقی مبتلا نبودند در گروه درمان به مدت 8 هفته با متفورمین درمان شدند.
بیماران در گروه درمان با یک گروه استاندارد متشکل از 9 بیمار مبتلا به دیابت نوع 1 که تحت درمان استاندارد با انسولین بودند، مقایسه شدند. علاوه بر این 23 شرکت کننده که به دیابت مبتلا نبودند، در گروه کنترل حضور داشتند.
در ابتدای مطالعه، مشخض گردید که میزان میکروRNA های ضد آنژیوژنیک[1]، miR-222، miR-195  و miR-21a  در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 در مقایسه با گروه کنترل بالاتر است. با این وجود، درمان با متفورمین به طور موفقیت آمیز سطح  miR-222، miR-195  و miR-21a را کاهش می دهد.
علاوه بر این، با کاهش سطح miR-222، میزان سلولهای اندوتلیال موجود در گردش خون نیز کاهش یافت که نشان دهنده بهبود ترمیم عروق است.
دکتر Weaver می افزاید: این نتایج تایید می کند که متفورمین علاوه بر بهبود کنترل قند خون در بیماران، بر روی محافظت از قلب نیز کار می کند. این تیم در ادامه تحقیقات خود قصد دارد بر روی توسعه درمان های جدید بر اساس تنظیم سطوحmicroRNAs  کار کند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2018-10-heart-disease-diabetes.html

 



[1]the anti-angiogenic microRNAs