دیابت می تواند به عنوان پنج بیماری جداگانه طبقه بندی شود

2 مارس 2018- به گفته ی محققان سوئدی و فنلاندی، انواع اصلی دیابت می توانند در واقع به عنوان پنج بیماری جداگانه طبقه بندی شوند.
دیابت اغلب به دو نوع اصلی: دیابت نوع 1 و نوع 2 طبقه بندی می شود. این گزارش جدید نشان می دهد که این دو نوع اصلی با سیستم طبقه بندی جدید مجددا به 5 خوشه طبقه بندی می شوند که به تطبیق بیشتر درمان با هر نوع دیابت کمک می کند.
دانشمندان مرکز دیابت دانشگاه Lundدر سوئد و موسسه پزشکی مولکولی فنلاند می گویند: دیابت را می توان به پنج خوشه تقسیم کرد، این طبقه بندی حاصل بررسی 14755 فرد اسکاندیناوی می باشد.
خوشه 1 که عموما مشابه با دیابت نوع 1 است، دیابت اتوایمیون شدید است.خوشه 2 که در آن فرد با کمبود شدید انسولین مواجه است، در آن سیستم ایمنی بدن نقشی ندارد.خوشه 3 که فرد با مقاومت شدید به انسولین روبرو است با اضافه وزن ارتباط دارد.خوشه 4 دیابت خفیف تری است که با چاقی ارتباط دارد وخوشه 5 نیز دیابت خفیفی است که ناشی از افزایش سن و سال می باشد.
محققان می گویند که سه فرم شدید دیابت نیاز به رویکردی شدیدتر نسبت به درمان خوشه های خفیف تر دارند، اما این طبقه بندی جدید می تواند به شخصی سازی درمان ها کمک کند. برای مثال، انسولین برای دیابت خودایمنی ضروری است و در افرادی که دارای مقاومت شدید به انسولین هستند، تمرکز شدید بر تغییر سبک زندگی ضروری می باشد.
پروفسورLeif Groop ، نویسنده ی این مطالعه می گوید: این طبقه بندی بسیار مهم است، ما گامی واقعی در راستای پزشکی دقیق[1] برداشته ایم، در سناریوی ایده آل، این روش در تشخیص استفاده می شود تا ما درمان بهتری را به فرد ارائه دهیم.
دکتر Victoria Salem، مشاور و دانشمند بالینی در کالج امپریال لندن، که در این مطالعه شرکت نداشت، گفت: این قطعا همان چیزی است که ما در مورد دیابت به عنوان یک بیماری در آینده به آن فکر می کنیم. او افزود: طبقه بندی دیابت به دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2 ، بهیچ وجه طبقه بندی دقیقی نیست.
در حالی که طبقه بندی پیشنهاد شده در این مطالعه، مزایایی را ارائه می دهد، برای آگاهی از اینکه آیا این نوع طبقه بندی برای استفاده ی بالینی به اندازه کافی قوی می باشد یا خیر، به تحقیق بیشتری نیاز داریم.
یافته های این تحقیق در The Lancet Diabetes and Endocrinology بصورت آنلاین منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/mar/diabetes-could-be-classified-as-five-separate-diseases,-researchers-say-95452440.html

 



[1]پزشکی دقیق یا : Precision Medicineیک مدل درمانی است که شخصی‌سازی روند مراقبت از سلامتی را به کمک تصمیمات پزشکی، تمرین‌ها یا محصولات دارویی مختص هر بیمار مطرح می‌کند.