درمان آرتروز می تواند به کاهش قند خون کمک کند

5مارس 2018- دارویی که برای درمان آرتریت(ورم مفاصل) استفاده می شود، میزان قند خون موش ها را در تحقیقات پژوهشگران چینی کاهش داد.
داروی Leflunomide[1] باعث کاهش التهاب در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید،- یک بیماری خودایمنی مزمن که حدود 1٪ از جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار داده است- می گردد، یافته های جدید نشان می دهد که این دارو همچنین ممکن است به مبارزه با مقاومت به انسولین در دیابت نوع 2 کمک کند.
پروفسور Xiulong Xu و تیم او از موسسه ی طب تطبیقی ​​در دانشگاه یانگژو، دلایل این مزایا را با آزمایش دارو در دو مدل مختلف موش برای دیابت نوع 2 بررسی کردند.
در هر دو مطالعه نتایج نشان داد که leflunomide قادر به تثبیت سطح قند خون بوده و باعث می شود که سلول ها مجددا شروع به پاسخ به انسولین کنند.
پروفسور Xu گفت: ما عملکرد لفلونوماید را در سطح مولکولی بررسی کرده و متوجه شدیم که این دارو پروتئینی را هدف قرار می دهد که در desensitizing گیرنده ی انسولین نقش دارد و مسئول آموزش سلول ها به شروع جذب قند از جریان خون است.
اما این دارو همچنین بر سایر اهداف مولکولی تأثیر می گذارد، بنابراین تحقیقات بیشتری لازم است تا اثبات شود که نتایج مثبت مشاهده شده برای دیابت نوع 2  ، به طور خاص به تاثیر لفلونوماید بر گیرنده های انسولینی مربوط است.
پروفسور Xu افزود: ما می دانیم برخی از عوامل التهابی نیز می توانند سبب desensitising گیرنده ی انسولینی شوند و لفلونوماید یک عامل ضد التهاب است، بنابراین ممکن است که قند خون را تا حدی با اثر ضد التهابی خود کنترل کند.
در حال حاضر محققان قصد دارند مزایای مشاهده شده از مصرف این دارو در موشها، را در انسان نیز بررسی کنند.این تحقیق در Journal of Endocrinology منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/mar/arthritis-treatment-could-help-lower-blood-glucose-levels-95716485.html

 

 



[1]لِـفلونومایدبا نام تجاری آراواعرضه می شود.