داپاگلیفلوزین خطر بیماری کلیوی را کاهش می دهد

11 ژوئن 2019- محققان می گویند داروی مورد استفاده برای کنترل دیابت نوع 2 می تواند به کاهش پیشرفت بیماری کلیوی یا مرگ مرتبط با آن کمک کند.

یافته های این تحقیق نشان می دهد که داروی Dapagliflozin، - یک داروی مهار کننده ی سدیم گلوکز کوترانسپورتر 2  (SGLT2)- خطر کاهش عملکرد کلیوی، بیماری کلیوی مرحله ی انتهایی و مرگ و میر ناشی از بیماری کلیوی را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2، بمیزان 47 درصد کاهش میدهد.

این یافته ها بخشی از تحقیق DECLARE-TIMI 58[1] است که برای اولین بار به بررسی تاثیر درمان با داپاگلیفلوزین بر سلامت قلب در افراد مبتلا به دیابت که در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی آترواسکلروتیک (ASCVD )بودند، پرداخته است.

این آزمایش همچنین نشان داد کهdapagliflozin از افزایش نسبت آلبومین به کراتینین ادرار(UACR)، -که معیاری برای سنجش سلامت کلیه ها است-، جلوگیری کرده یا آن را کاهش می دهد.

در این تحقیق بیش از 17000 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 شرکت داشتند. یافته های این مطالعه در سال گذشته، نشان داد که این دارو از نارسایی قلبی، کاهش پذیرش بیمارستان برای نارسایی قلبی یا مرگ ناشی از بیماریهای قلبی عروقی تا 17 درصد، کاسته است.

دکتر Itamar Raz، استاد پزشکی داخلی گفت: داروهایی نظیرداپاگلیفلوزین نیز باید به عنوان خط اول درمان برای بیماران بدون بیماری قلبی عروقی تجویز شوند. این دارو دارای حاشیه ایمنی بالایی است و باید به طور منظم توسط پزشکان مراقبت های اولیه تجویز گردد.

در انگلستان، dapagliflozin، که تحت نام تجاری Forxiga فروخته می شود، ممکن است برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که نیاز به دارو دارند اما نمی توانند متفورمین را تحمل نمی کنند و یا کنترل کافی قند خون با سایر داروها برای آنها میسر نشده است، تجویز گردد.

مهار کننده های SGLT2 برای درمان دیابت نوع 2 در سال 2013 تأیید شدند. این داروها با کمک به کلیه ها برای انتقال قند اضافی از خون به ادرار و دفع آن از بدن، به کنترل قند خون کمک می کنند.

یافته های این تحقیق در هفتاد و نهمین نشست علمی انجمن دیابت آمریکا ارائه و در مجله ی Lancet Diabetes and Endocrinology منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/jun/dapagliflozin-shown-to-reduce-risk-of-kidney-disease-95719647.html

 



[1]the Dapagliflozin Effect on Cardiovascular Events Thrombolysis in Myocardial Infarction trial