داروی جدیدی که می‌تواند به جلوگیری ازبیماری عروقی در بیماران در معرض خطر کمک کند

21 دسامبر2016- تقریباً 2200 نفر روزانه در آمریکا به دلیل حملات قلبی، سکته ی مغزی و سایر بیماریهای قلبی-عروقی جان خود را از دست می‌دهند. شایع‌ترین علت این مرگ و میرها، گرفتگی عروق خونی است که از رسیدن اکسیژن و مواد مغذی از طریق جریان خون به قلب و مغز جلوگیری می‌کند.

محققان دانشگاه پزشکی دانشگاه میسوری، در مطالعه ‌ای که اخیراً در مجله‌ی Arteriosclerosis, Thrombosis, and Vascular Biologyمنتشر گردید، نشان دادند که داروی مهار کننده ی پروتئین PAI-1 می تواند از ایجاد این نوع انسدادهای عروقی جلوگیری کرده و یک رویکرد جدید دارویی برای جلوگیری از حمله‌ی قلبی، سکته‌ی مغزی و سایر بیماریهای مرتبط با انسداد عروق خونی باشد.

دکتر William Fay  از مرکز تحقیقات قلب و عروق و دیابت دانشگاه میسوری گفت: سرخرگ‌ها با کاهش یا افزایش قطر خود می‌توانند میزان جریان خون به اندام‌ها و عضلات را تنظیم نمایند. سلولهای صاف ماهیچه‌ای در سرخرگ‌ها جریان خون را با انقباض و انبساط خود تنظیم می‌کنند، با این حال، هنگامیکه التهاب مزمن در یک رگ خونی- معمولاً در پاسخ به دیابت، بالا بودن کلسترول و کشیدن سیگار- اتفاق می‌افتد، رفتار این سلولهای صاف ماهیچه‌ای در جدار سرخرگ‌ها تغییر می‌کند. آنها بتدریج در داخل رگ تجمع کرده و عروق را باریک می‌کنند. این فرایند در سرخرگهای عروق کرونر که خون را به سلولهای ماهیچه‌ای قلب می‌رسانند می‌تواند موجب انسداد این سرخرگها شود که به حمله‌ی قلبی میانجامد.

پروتئین[1] PAI-1 پروتئینی است که بطور طبیعی در داخل عروق خونی یافت می‌شود و مهاجرت سلولها را کنترل می‌کند. در بیماریهایی مانند دیابت و چاقی، مقادیر زیادی پروتئین PAI-1 در عروق خونی تجمع می‌کنند. تجمع این پروتئین موجب تحریک تشکیل انسداد می‌گردد، این فرایند نه تنها در سرخرگها بلکه حتی در رگهای پیوند شده(گرافت) به بیمارانی که تحت عمل جراحی بای پس عروق کرونر قرار گرفته‌اند، رخ می‌دهد.

 گروه دکتر Fay، داروی آزمایشی PAI-039 که همچنین به نام tiplaxtinin شناخته می‌شود را بررسی کردند، تاکنون این دارو بر روی انسان آزمایش نشده است. محققان دریافتند که داروی PAI-039 از مهاجرت سلولهای صاف ماهیچه‌ای عروق کرونر انسان در محیط کشت جلوگیری کرده و از انسداد سرخرگها و گرافتهای بای پس، در موش جلوگیری می کند.

دکتر Fayمی‌گوید: ما دریافتیم که داروی PAI-039، تشکیل این انسدادها را تا 50 درصد کاهش می‌دهد که این میزان تأثیر در مدلهای مورد استفاده‌ی ما تأثیر بسیار قدرتمندی است، علاوه بر این مهار پروتئین PAI-1، دارای اثر رقیق کنندگی است که از تشکیل لخته‌ی خون که سبب بروز اکثر حملات قلبی و سکته‌های مغزی می‌شود، جلوگیری می‌کند. دکترFay   امیدوار است که مطالعات بعدی آنها در این زمینه موفقیت آمیز باشد و داروی PAI-039 یا داروهای مشابه‌ی آن بتوانند برای جلوگیری از انسداد سرخرگها و رگهای پیوند شده در بای پس مورد استفاده قرار گیرند.

او افزود: من به این دارو، بعنوان قرصی جادویی برای جلوگیری از بیماریهای سرخرگی بخصوص برای افرادیکه در معرض خطر بالایی برای این بیماریها هستند، نمی نگرم، با این حال شاید روزی مهار کننده‌ی PAI-1 بتواند همراه با سایر رویکردها مانند تغذیه‌ی صحیح، ورزش، آسپیرین و داروهای کاهنده‌ی کلسترول از انسداد عروق خونی جلوگیری کرده و به کاهش خطر حملات قلبی و سکته‌ی مغزی کمک کند.

 منبع وسایت خبر:

Arteriosclerosis, Thrombosis, and Vascular Biology, 2016; 36 (11): 2167 DOI: 10.1161/ATVBAHA.116.308344

www.sciencedaily.com/releases/2016/12/161221141324.htm

 



[1]Plasminogen activator inhibitor-1