تغذیه با محدودیت زمانی، راهی برای کمک به کاهش چربی در بدن

6  ژانویه 2017 - محققان دانشگاه آلاباما در بیرمنگام برای اولین بار نشان دادند که در انسان، محدود نمودن  مدت زمان خوردن غذا به اوایل روز سبب کاهش نوسانات گرسنگی شده و الگوی 24 ساعته ی اکسیداسیون چربیها و متابولیسم انرژی را تغییر می دهد که ممکن است در کاهش وزن موثر باشد.
محققان در این مطالعه تلاش کردند که دریابند آیا تغییر برنامه ی زمانی غذا خوردن می تواند به کاهش وزن و سوزاندن چربیها کمک کند؟
اولین آزمایش انسانی برای تغذیه با محدود شدن زمان خوردن غذا به اوایل روز یا eTRF[1]، نشان داد که این استراتژی زمان بندی خوردن غذا، باعث کاهش نوسانات گرسنگی و تغییر الگوهای سوزاندن چربی و کربوهیدرات می شود که ممکن است باعث کاهش وزن شود.در روش تغذیه ای  eTRF، افراد آخرین وعده غذایی خود را تا اواسط بعد از الظهر میل کرده و تا صبحانه ی روز بعد چیزی نمی خورند.

دکتر Courtney Peterson، استاد دانشکده علوم تغذیه در UAB، گفت: صرف غذا فقط در یک پنجره ی زمانی بسیار کوچک، ممکن است برای کاهش وزن مفید باشد.ما متوجه شدیم که خوردن غذا بین ساعت 8 صبح تا 2 بعدالظهر و بدنبال آن یک ناشتای 18 ساعته، در مقایسه با خوردن غذا بین ساعت 8 صبح تا 8 شب، که توسط اکثر افراد انجام می شود، نوسانات گرسنگی را کاهش داده و حتی میزان اشتها را در طول روز کم می کند.
این تحقیق جدید نشان می دهد که خوردن شام در بعدالظهر یا حتی حذف شام ممکن است برای کاهش وزن مزایایی داشته باشد، اگر چه مطالعات بیشتری لازم است تا این نظریه را تأیید کند.مطالعات حیوانی قبلی نشان داده است که eTRF به جوندگان کمک می کند تا چربی بیشتری بسوزانند.
بدن انسان دارای یک ساعت داخلی است و بسیاری از جنبه های متابولیسمی آن در صبح به طور مطلوبی عمل می کنند.بنابراین، خوردن غذا در ساعات اولیه ی روز، ممکن است برای سلامت مفید باشد. به دنبال آزمایش روشeTRF  بر روی جوندگان که نتایج آن بیانگر تاثیر این روش در کاهش چربی بدن و کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن در جوندگان بود،این اولین آزمایش  eTRF در انسان، است.
در طی مطالعات انسانی، پترسون و همکارانش 11 مرد و زن دارای اضافه وزن را در طی 4 روز الگوی غذایی 8 صبح تا 2 بعدالظهر و چهار روز الگوی غذایی 8 صبح تا 8 شب، بررسی کردند. محققان اثراتeTRF را بر کالری و چربی سوزانده شده و اشتها بررسی نمودند.شرکت کنندگان هر دو برنامه ی غذایی، را امتحان کردند. میزان کالری غذاهای مصرف شده در هر دو الگوی زمانی یکسان بود و تمام آزمایشات تحت نظارت کامل انجام شد.
محققان دریافتند اگرچه eTRF بر کل کالری سوزانده شده ی شرکت کنندگان اثری نداشته است، اما میزان نوسانات روزانه ی گرسنگی را کاهش داده و میزان سوزاندن چربیها را در چند ساعت از شب، افزایش می دهد. همچنین انعطاف پذیری متابولیکی بدن، یا به عبارت دیگر توانایی بدن برای تغییر بین سوزاندن کربوهیدرات ها و چربی ها را بهبود می بخشد.
این که آیا eTRF به کاهش وزن در دراز مدت کمک می کند یا سایر جنبه های سلامت را بهبود می بخشد، هنوز مشخص نشده است.پترسون می گوید: به دلیل آنکه تعداد شرکت کنندگان در این مطالعه ی انسانی کم بود، باید یک مطالعه بزرگتر و جامع تر انجام شود.

سایت خبر:

www.sciencedaily.com/releases/2017/01/170106113820.htm

 



[1]early time-restricted feeding