تشکیل کمیسیون EAT-Lancet برای تعیین بهترین روش تغذیه ای برای نجات جهان

 21 ژانویه 2019- بیش از 30 دانشمند به عنوان بخشی از یک گروه تحقیقاتی بین المللی، با نام کمیته یEAT-Lancet  که متشکل از اعضای Norwegian thinktank EAT  و The Lancet  هستند، در اسلوی نروژ دور هم جمع شدند، تا در مورد بهترین روش تغذیه ای برای نجات جهان به یک اجماع کلی برسند. پیشنهادهای مطرح شده، بحث و گفتگوهای قابل توجهی را به همراه داشته است.

تغذیه ی جمعیت در حال گسترش در جهان و مبارزه با اپیدمیهای شرایط بهداشتی مانند چاقی، دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی، مسائل برجسته در سراسر جهان هستند. از آنجایی که چیزی که ما می خوریم می تواند تأثیر زیادی نه تنها بر بدن ما بلکه بر جهان اطراف ما داشته باشد، رژیم غذای در خط اول این بحث ها قرار دارد.

راه اندازی کمیته EAT-Lancet با مذاکرات تعدادی از دانشمندان برجسته ی این گروه آغاز شد. تشکیل این کمیته آغازی برای راه اندازی یک سری از رویدادهای جهانی بود. گزارش 47 صفحه ای این کمیته تحت عنوان "غذا در آنتروپوسین[1]: کمیته یEAT-Lancet برای رژیم های سالم، از سیستم های غذایی پایدار" درThe   Lancetمنتشر شد.

این گزارش مشخص کرده است که منابع غذایی ناسالم و ناپایدار، یک خطر جهانی برای سیاره ی زمین و افرادی است که در آن زندگی می کنند. نگرانی های اصلی مطرح شده عبارت بودند از: رشد ناپایدار جمعیت، بار جهانی بیماری های غیر مسری و تاثیر تولید جهانی مواد غذایی بر محیط زیست.

این گزارش بیان می کند: حرکت به سوی رژیم های غذایی سالم تا سال 2050 ، نیاز به تغییرات تغذیه ای قابل توجهی دارد، از جمله کاهش بیش از 50 درصدی مصرف جهانی مواد غذایی ناسالم مانند گوشت قرمز و شکر و افزایش بیش از 100 درصدی مصرف غذاهای سالم، مانند آجیل، میوه ها، سبزیجات و حبوبات.

این کمیسیون به عنوان یک راه حل بالقوه برای این مسائل، در این گزارش "رژیم غذایی سالم رفرانس" خود را مشخص کرد. بخش اعظم این رژیم غذایی حاوی غلات کامل، مانند برنج، گندم و ذرت بود که توسط طیفی از سبزیجات و میوه ها پشتیبانی می شود. مصرف غذاهای حیوانی مانند گوشت، ماهی، لبنیات و تخم مرغ در این رژیم بسیار کاهش یافته است، و توصیه شده است که مصرف گوشت گاو و گوسفند به طور متوسط به تنها 7 گرم در روز برسد.

نگرانی هایی در این مورد که رژیم غذایی EAT-Lancet از نظر تغذیه ای کامل نیست، عنوان شده است. محقق و وبلاگ نویس پرفسور  Harcombe، مشخص کرده است که احتمال دارد با این رژیم غذایی فرد دچار کمبود مواد مغذی ضروری شامل ویتامینB12، رتینول(یکی از مشتقات ویتامینA)، ویتامینD، ویتامینK2، سدیم، پتاسیم، کلسیم، آهن و اسیدهای چرب امگا 3 شود.

 

همچنین یک سوال دیگر وجود دارد که آیا جایگزینی تولید مواد غذایی حیوانی با مواد غذایی مبتنی بر گیاهان به طور سیستماتیک، واقعا برای محیط زیست بهتر است؟ این در حقیقت حوزه ای است که بحثهای بسیاری در مورد آن در حال حاضر وجود دارد.

یادداشت سردبیر: بحثهای زیادی در مورد روشهای تغذیه ای در سراسر جهان وجود دارد، اما رویکردی که در جهت بهبود سلامت است و در حال به دست آوردن طرفداران بیشتری است رژیم غذایی کم کربوهیدرات است. در اوایل ماه جاری برنامهLow Carb ما توسطNHS Digital تایید شد. این برنامه نشان داده است که بیش از 40 درصد از کاربران از مصرف حداقل یک داروی خود پس از تکمیل این برنامه به مدت یک سال، بی نیاز شده اند.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/jan/eat-lancet-commission-divides-opinion-on-how-to-eat-to-save-the-world-93535248.html

 



[1]آنتروپوسینAnthropocene یا : پیشنهادی برای آغاز یک عصر جدید است. دورانی که سرآغاز تأثیر عمده فعالیت‌های انسان بر اکوسیستم و ساختار زمین‌شناختی سیاره است.برای مطالعه ی بیشتر این اصطلاح به ویکی پدیا مراجعه کنید.