ترمز مولکولی بر روی سیستم ایمنی بدن می تواند هدف درمانی بالقوه ای برای COVID-19 شدید باشد

8 سپتامبر 2020 - افراد مسن و افرادی که دارای بیماریهای زمینه ای هستند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به COVID-19 شدید هستند. گروهی از محققان بیمارستان دانشگاه   Charitéدر برلین، یکی از دلایل احتمالی این آسیب پذیری را کشف کردند. در حالی که این گروههای پر خطر، مقادیر بیشتری از نوع مهمی از سلولهای ایمنی بدن معروف به "سلولهایT-helper  " را تولید می کنند، عملکرد سلولهای T-helper آنها بطور طبیعی نیست.این یافته ها در Journal of Clinical Investigation منتشر شده است.

پس از ظهور COVID-19، در مدت زمان کوتاهی متخصصان پزشکی از سراسر جهان همین پدیده را گزارش کردند. آنها دریافتند که افراد مسن و افرادی که به بیماریهای زمینه ای مبتلا هستند(مانند بیماری های قلبی عروقی و دیابت) بیشتر در معرض بیماری شدید COVID-19 قرار دارند. به احتمال زیاد مجموعه ای از دلایل پزشکی وجود دارد که علت دشوار شدن مبارزه با عفونت COVID-19، را با افزایش سن یا مشکلات سلامت، توضیح می دهد.

یکی از عواملی که دانشمندان به نقش کلیدی آن در این زمینه مشکوک بودند، سیستم ایمنی بدن بود. یک تیم میان رشته ای از محققانCharité ، یافته های مشترکی را ارائه نمودند که از این فرضیه پشتیبانی می کند.

محققان به عنوان بخشی از مطالعه خود، نمونه های خون 39 بیمار مبتلا به COVID-19 را که برای معالجه در Charité بستری شده بودند، جمع آوری کردند. محققان از این نمونه های خون برای جداسازی سلولهای ایمنی استفاده کرده و سپس آنها را با قطعات سنتز شده ی ویژه ای از ویروسSARS-CoV-2 ، تحریک کردند. محققان سپس با استفاده از رنگهای خاص برای ردیابی آنها، سلولهای T-helper را كه به قطعات ویروسی واكنش نشان داده بودند، شمارش نمودند. به عنوان آخرین مرحله، محققان ارتباط احتمالی بین تعداد سلولهایT کمکی فعال شده و عوامل خطر بیماران، را بررسی کردند.

محققان توانستند ارتباط مثبتی را بین فراوانی سلولهای T-helper اختصاصی برای این ویروس و سن بیماران بیابند. همچنین همبستگی مثبت مشابهی در رابطه با "شاخص بیماریهای هم آیند[1]" کشف شد. شاخص بیماریهای هم آیند یک معیار ترکیبی بیانگر شدت 19 بیماری پزشکی مختلف است. یافته های این تحقیق نشان داد که هرچه شاخص بیماریهای هم آیند بالاتر باشد، تعداد سلولهای T-helper اختصاصی برای ویروس SARS-CoV-2، در خون افراد بیشتر است.

با این حال، این تیم همچنین دریافت که افزایش سن و نمرات کلی بیماریهای هم آیند، با کاهش نسبت سلولهای تولید کننده ماده ی پیام رسان "اینترفرون گاما"  ارتباط دارند. سلولها معمولاً در زمان شناسایی ویروسی این مولکول را آزاد می کنند. این ماده سبب تحریک سایر اجزای پاسخ ایمنی بدن می شود که برای مبارزه با پاتوژن مورد نیاز هستند.

دکتر Arne Sattler، محقق در ایمونولوژی کاربردی، از بخش جراحی عمومی، احشایی و عروقی بیمارستان Charité، توضیح داد: برخی از سلول هایT خاصSARS-CoV-2 ، که در خون بیمارانCOVID-19  با عوامل خطر بالا یافتیم، دیگر به درستی عمل نمی کردند. او با جمع بندی یافته های این مطالعه اظهار داشت: می توان گفت که سرعت عمل سلول های T-helper در افرادی که دارای عوامل خطر(سن بالا و بیماریهای زمینه ای) هستند، کاهش یافته است. ما معتقدیم این موضوع، توانایی پاسخ بدن به عوامل بیماری زا، را در این افراد محدود کرده است.

یک ماده ی شناخته شده با عملکرد ترمز مولکولی در سیستم ایمنی بدن، پروتئین"PD-1" است. این پروتئین که در سطح سلولهایT یافت می شود، به طور معمول پاسخ ایمنی مناسب را تضمین می کند و از حمله سیستم ایمنی بدن به سلولهای خودی جلوگیری می کند.

محققان Charité توانستند نشان دهند که سلول های T-helper اختصاصی ویروس SARS-CoV-2، در بیماران مبتلا به عفونت حاد به مراتب میزان بیشتری از پروتئین PD-1 را نسبت به بیماران بهبود یافته از علائم نسبتاً خفیف، تولید می کنند.

دکترSattler ، گفت: در ترکیب با یافته های سایر محققان، داده های ما نشان می دهد که PD-1 می تواند تا حدی مسئول این واقعیت باشد که، در برخی از افراد مبتلا به COVID-19، سیستم ایمنی بدن به اندازه کافی مواد پیام رسان تولید نمی کند تا بتواند با این عامل پاتوژن بجنگد. وی افزود: بنابراین بیمارانCOVID-19  ممکن است از درمان هایی سود ببرند که هدف آن آزاد سازی این نوع "ترمز سیستم ایمنی بدن" باشد. با این حال، برای روشن شدن این موضوع مطالعات بیشتری لازم است.

منبع:

Journal of Clinical Investigation. doi.org/10.1172/JCI140965.

https://www.news-medical.net/news/20200908/Molecular-brake-on-the-immune-system-could-be-potential-treatment-target-for-severe-COVID-19.aspx

 



[1]'Comorbidity Index'