تحقیقات نشان می دهد توانایی تولید انسولین در برخی از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می تواند بهبود یابد

3 اوت 2018- یک تیم پژوهشی به رهبری پروفسور تیلور از دانشگاه نیوکاسل نشان داده است که توانایی تولید انسولین پس از تشخیص دیابت نوع 2 ، می تواند بهبود یافته و بیمار از مصرف داروهای دیابت بی نیاز شود.
در دیابت نوع 2 بدن قادر به پاسخگویی مناسب به انسولین نیست و همچنین نمی تواند به مقدار کافی انسولین تولید کند.معکوس شدن دیابت نوع 2 زمانی رخ می دهد که افراد قادر به دستیابی به سطح قند خون نرمال، بدون نیاز به مصرف داروهای دیابت باشند.
پروفسور تیلور می گوید: یک عامل کلیدی در معکوس شدن دیابت این است که به پانکراس اجازه دهیم که بهبود یافته و بتواند دوباره بطور صحیح کار کند.از دست دادن وزن و از بین بردن چربیهای بیش از حدی که اطراف کبد و پانکراس را فرا گرفته اند، ممکن است اجازه دهد که لوزالمعده عملکرد بهتری داشته باشد.
پروفسور تیلور اظهار داشت: این نتایج یک پنجره ی چشمگیر به داخل بدن گشوده است و به ما اجازه می دهد دقیقا اتفاقاتی را که در بدن رخ می دهد، مشاهده کنیم زیرا افراد پس از ابتلا به دیابت نوع 2 مجددا می توانند سلامت خود را بازیابند.
در تحقیق بالینی بهبود دیابت( (DiRect [1] 298 نفر شرکت داشتند. دراین برنامه افراد از یک رژیم غذایی کم کالری تبعیت کرده، پس از مدتی غذای سالم تری به آنها داده می شد و سپس تحت مراقبت طولانی مدت برای حفظ وزن خود قرار می گرفتند.
یافته های اولیه ی این تحقیق از سال 2017 نشان داده است که تا 46 درصد از افرادی که این برنامه را دنبال کرده اند، موفق بوده و توانسته اند پس از 12 ماه، از مصرف داروهای دیابت خود بی نیاز شوند.
برای بررسی بیشتر، محققان دو گروه کوچکتر از این افراد متشکل از 29 فرد بهبود یافته( بی نیاز از مصرف داروهای دیابت) و 16 فرد غیر پاسخ دهنده (کسانی که به بهبودی دست نیافتند) را بررسی کردند. در میان این گروه ها، محققین سطوح چربی کبد و لوزالمعده ی این افراد را اندازه گیری و سایر اطلاعات آنها را بررسی کردند.
نتایج نشان داد که "پاسخ دهندگان" که به بهبودی رسیده اند، چربی کبدی بیشتری را از دست داده اند و فاز اول پاسخ به انسولین در آنها بهبود یافته است.مرحله یا فاز اول پاسخ انسولین به میزان انسولینی که بدن بلافاصله پس از غذا تولید می کند، گفته می شود.
محققان علاقه مند به انجام تحقیقات بیشتر برای درک علت بهبود عملکرد سلول های بتای پانکراس در برخی از افراد نسبت به افراد دیگر هستند.این تحقیق در مجلهCell Metabolism  منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/aug/newcastle-research-shows-insulin-producing-ability-can-improve-in-type-2-diabetes-98764433.html

 



[1] The Diabetes Remission Clinical Trial