بیماریها در زنان نسبت به مردان در سالهای دیرتری در زندگی تشخیص داده می شوند

11مارس 2019- هنگامی که مردان و زنان به یک بیماری مبتلا می شوند، زمان تشخیص بیماری در آنها توسط سیستم مراقبت های بهداشتی، بسیار متفاوت است. به طور متوسط تشخیص بیماری در ​​زنان نسبت به مردان در سالهای بعدی زندگی صورت می گیرد. این مطالعه توسط محققان مرکز تحقیقات پروتئین بنیاد نوو نوردیسک، دانشکده بهداشت و علوم پزشکی UCPH، در یک مطالعه ی جامع با بررسی داده های کل جمعیت دانمارک انجام و نتایج آن در مجله ی علمیScience Communications  منتشر گردید.

نویسنده ی این مقاله پروفسور Søren Brunak، از مرکز تحقیقات پروتئیننوو نوردیسک، می گوید:هنگامی که ما به همه ی بیماری ها نگاه می کنیم، شاهد روند تاخیر متوسطی در تشخیص بیماریها در زنان نسبت به مردان هستیم. ما نه تنها به بیماری ها بلکه به دوره ی مراقبت از بیماری ها توجه نمودیم. ما در این مطالعه بر حوزه هایی که اختلافات زیادی مشاهده می شود- هم بیماری های فردی و هم دوره ی مراقبت از بیماری، تمرکز کردیم. پیام این است که در تدوین استراتژی های ملی، باید به این تفاوتها توجه بیشتری شود. ما دیگر نمی توانیم از مدل "یک سایز متناسب با همه"[1] استفاده کنیم. ما در حال حاضر با توجه به پزشکی فردگرایانه به سمت آن پیش می رویم.

محققان دادههای 6.9 میلیون دانمارکی را تجزیه و تحلیل کردند. این جمعيت به دو گروه تقسيم شدند. طی یک دوره ی 21 ساله، از سال 1994 تا 2015، محققان به عنوان مثال وقوع انواع بیماری ها، ابتلای همزمان به چند بیماری(multimorbidity)، و دوره های مراقبت از بیماران را بررسی و آنالیز کردند. آنها دریافتند که سن زنان در مقایسه با مردان در هنگام تشخیص بیماری، به طور متوسط ​​بالاتر است و کل توالی دوره مراقبت از بیماران زن و مرد با هم تفاوت دارد.

برای مثال در تشخیص اختلال کم توجهی- بیش فعالی یا ADHDدر بین دو گروه، تقریبا شش سال تفاوت وجود داشت. تشخیص ADHDبرای پسران در حدود 14 سالگی، و برای دختران در حدود 20 سالگی صورت گرفته بود. در اینجا، دلیل این تفاوت به گفته ی محققان، آنطور که برخی از مطالعات اشاره کرده اند، اینست که زنان به زیرمجموعه هایی ازADHD مبتلا می شوند که به حالت آرام و با رفتارهای انزواگرایانه آشکار می شود، در مقایسه با رفتارهای بیرونی(externalizing behavior) منفی به محیط خارج، که اغلب در پسران مبتلا بهADHD دیده می شود.

پوکی استخوان استثا است

استئوپروز یا پوکی استخوان یکی از موارد استثنایی بود که در زنان زودتر تشخیص داده می شود. در اینجا به طور معمول پوکی استخوان برای زنان قبل از شکستگی ناشی از این بیماری تشخیص داده می شود، در حالی که برای مردان بر عکس است، یعنی تشخیص پوکی استخوان در مردان به طور معمول تا زمانی که به دلیل شکستگی استخوان به اورژانس مراجعه نکرده اند، صورت نمی گیرد.

دانشمندان هنوز نمی دانند که آیا این اختلافات به دلیل ژنتیک، محیط زیست، معیارهای تشخیصی و یا ترکیبی از آنها است؟ آنها در حال بررسی این موضوع در مرحله بعدی از تحقیقات خود با همکاری یک تیم تحقیقاتی از دانشمندان فنلاندی هستند. اما آنها معتقدند که باید از ابتدا، تحقیقات بر روی موش ها و رت های ماده و نر بطور جداگانه انجام شود.

نویسنده ی نخست این تحقیق دکتر Westergaard، از مرکز تحقیقات پروتئینNovo Nordisk می گوید: تعجب آور است که بین بیماری هایی که بر مردان و زنان تاثیر می گذارند و بین دوره های مراقبت از بیماران در جامعه تفاوت بسیار بزرگی مشاهده می کنیم، در حالیکه دسترسی برابر و یکسانی به نظام مراقبت های بهداشتی داریم. در حال حاضر ما سعی میکنیم آنچه را که واقعا در پشت این تفاوتها وجود دارد را کشف کنیم.

او افزود: اما ما باید به این واقعیت توجه کنیم که ممکن است تفاوت های جنسی از ابتدا در بیمارستان ها و در تحقیقات وجود داشته باشند. به طور سنتی، به عنوان مثال 50 نفر از مردان و زنان برای آزمایشات بالینی ثبت نام می شوند. پس از آن شما به نتایج کلی شرکت کنندگان نگاه می کنید. اما فراموش می کنید که یک ساب آنالیز انجام دهید، و به طور جداگانه نتایج را در گروه های مونث و مذکر بررسی کنید تا ببینید آیا اختلافی بین گروه ها وجود دارد. این امر تنها در سال های اخیر انجام شده است، و نتایج بررسی این تفاوتها نشان می دهد که:

·        تشخیص 770 نوع بیماری، در زنان در سنین بالاتری نسبت به مردان صورت می گیرد. میانگین تقریبی این تفاوت حدود چهار سال است.

·        سرطان ها در زنان به طور متوسط ​​2.5 سال بعد از مردان تشخیص داده می شوند.

·        بیماری های متابولیکی مانند دیابت، در زنان به طور متوسط ​​حدود 4.5 سال بعد از مردان تشخیص داده می شوند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20190311/Study-Women-are-diagnosed-for-diseases-later-in-life-than-men.aspx

 



[1]'one size fits all' model