بای پس معده راهی برای کاهش وزن نوجوانان، که البته ممکن است کاملاً ایمن نباشد

6 ژانویه 2017- محققان در دو مطالعه‌ی جدید به بررسی تأثیرات دراز مدت جراحی باریاتریک[1](چاقی) بر روی توانایی حفظ کاهش وزن در نوجوانان و همچنین افراد بالغ پس از این جراحی پرداختند.

در این مطالعه نوجوانان و افراد بالغ جوانی که تحت عمل جراحی بای پس معده قرار گرفته بودند به مدت 5 تا 10سال بررسی شده و میزان کاهش وزن این افراد و توانایی حفظ این کاهش وزن در طول این مدت با یکدیگر مقایسه گردید.

 این نوع جراحی در حال حاضر به روش رایجی برای مقابله با اپیدمی چاقی تبدیل شده است، با نتایج خیره کننده ی این روش در افراد بالغ، تعداد نوجوانانی که بدنبال این نوع درمان هستند، افزایش یافته است. اما تاکنون اطلاعات کافی در مورد ایمنی، اثربخشی و مقرون به صرفه بودن آن برای توجیه اغلب موارد جراحی برای نوجوانان در دست نبود.

این مطالعات جدید در مجله‌ی Lancetمنتشر شده و به برخی از این ابهامات پاسخ داده است. نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد کاهش وزن و بهبود خطرات بیماریهای قلبی عروقی که به دلیل چاقی افزایش می‌یابد، تا 5 سال پس از جراحی بسیار قابل توجه هستند.

در مطالعه‌ی اول که توسط محققان مرکز پزشکی بیمارستان کودکان سینسیناتی انجام گردید،تقریباً 30 درصد از BMIافراد چاق 5 تا 12 ساله که تحت این عمل جراحی قرار گرفته بودند، پس از 8 سال، کاسته شد، مقدار فشارخون آنها بطور قابل توجهی کاهش یافت و همچنین میزان کلسترول آنها بهبود یافت.

در مطالعه‌ی دوم  که توسط محققان دانشگاه گوتنبرگ انجام گردید از وزن بیماران جوانی که در همین محدوده‌ی سنی قرار داشتند و تحت این جراحی قرارگرفته بودند به میزان 36.8کیلوگرم درطی 5 سال کاسته شد و بهبود قابل توجهی درعوامل خطر قلبی عروقی آنها مشاهده شد.

از عوارض جانبی این عمل جراحی می توان به مرگ دو نفر از بیماران در تحقیق اول( تحقیق سنسیناتی) اشاره کرد که اولین نفر جان خود را به دلیل کولیت عفونی از دست داد و دیگری 6 سال پس از جراحی به دلیل حادثه‌ای که به نظر می‌رسد به جراحی مرتبط نبود، جان خود را از دست بود.

عوارض دیگری نیاز در بیماران مشاهده شد از جمله اینکه نیمی از بیماران در تحقیق اول به کم خونی یا فقر ویتامین های B12 و Dمبتلا شدند. علاوه بر این 20 نفر از81 نوجوان شرکت کننده در مطالعه‌ی دوم مجبور به انجام جراحی‌های شکمی دیگری برای رفع انسداد حاد اوره و سنگ کیسه‌ی صفرا شدند. کمبود مواد مغذی پس از این روش جراحی، رایج است و بطور بالقوه قابل درمان می‌باشد اما سایر عوارض ناشی از جراحی در این افراد، نگران کننده است.

 به طورکلی جراحی bariatric یا چاقی، استراتژی مفیدی برای مقابله با چاقی در نوجوانانی است که در معرض خطر سایر بیماریها بوده و نیاز به کاهش وزن فوری دارند، اما همچنان به سوالاتی در مورد ایمنی این روش و اینکه در چه سنی بهتر است انجام گردد، پاسخی داده نشده است.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jan/gastric-bypass-enables-teens-to-maintain-weight-loss-but-may-not-be-entirely-safe-99172746.html



[1]Roux-en-Y gastric bypass surgery