این که چگونه دیابت منجر به بیماری عروقی می شود، کشف شد

20 جولای 2019 - گروهی از دانشمندان و پزشکان مرکز پزشکی دانشگاه کالیفرنیا دیویس، یک ارتباط سلولی را بین دیابت و یکی از عوارض مهم آن یعنی باریک شدن رگ های خونی که خطر چندین بیماری جدی از جمله بیماری های قلبی و سکته مغزی را افزایش می دهد، کشف کردند.

نویسندگان امیدوارند که این کشف منجر به درمانهایی فراتر از نظارت بر قند خون و انسولین تراپی برای دیابت شود، و منبع مولکولی این اثرات مضر را بر سیستم عروقی هدف قرار دهد.

همین تیم از محققان قبلا نشان دادند که قند خون بالا( مشخصه ی اصلی دیابت)، آنزیم شناخته شده ای به نام پروتئین کینازA [1]  را فعال می کند که باعث افزایش فعالیت کانال های کلسیم و انقباض عروق خونی می شود.Manuel Navedo، نویسنده ی ارشد این مقاله و استاد داروسازی در UC Davis Health، گفت: این موضوع تعجب آور بود، زیرا PKA به طور معمول با اتساع رگ های خون مرتبط است، بعد از این کشف ما می خواستیم فرایندهای مولکولی دخیل در ایجاد این واکنش مخالف را درک کنیم.

در این مطالعه ی جدید، که در مجله تحقیقات بالینی منتشر شد، تیم دکتر Navedo آزمایش های متعددی را برای بررسی تاثیرات بالا بودن قند خون بر عروق خونی مغزی و سلول های شریانی کنترل کننده ی جریان خون انجام داد. این آزمایشات بر روی یک موش اصلاح شده ی ژنتیکی منحصر بفرد و دو مدل موش دیابتی که درUC Davis برای مطالعه ی سلامت قلب و عروق پرورش یافته بودند، انجام گردید.

محققان بر روی ارتباط بین PKA و آنزیم آدنیلیل سیکلاز (AC) که در تولید cyclic AMP[2]،- پیام رسان سلولی که نقش مهمی در عملکرد سلول های عروقی دارد- تمرکز کردند. نتایج آنها نشان داد که یک نوع خاص از آنزیم AC بنام AC5، در طی یک واکنش زنجیره ای سبب فعال سازی cAMP و PKA می شود، که به نوبه ی خود باعث افزایش فعالیت کانال کلسیم و تنگی عروق خونی می گردد. آنها همچنین دریافتند که وجود AC5 برای انقباض عروق خونی در طول دیابت، ضروری است.

این تیم اکنون امیدوار است تا اثرات واکنش زنجیره ای AC5 را در شرایط قند خون بالا در سلول های انسانی، آزمایش کند. این مرحله می تواند کشف آنها در مورد AC5را به عنوان یک هدف درمانی برای کاهش عوارض عروقی دیابت، از جمله عوارض چشمی، کلیوی، مغزی، گوارشی و قلبی عروقی، تایید کند.

دکتر Nipavan Chiamvimonvat، یکی از نویسندگان این مقاله و متخصص بیماریهای قلب و عروق در بیمارستان  UC Davis Health، گفت: ما هر روز در کلینیکها شاهد تاثیرات ناگوار دیابت بر سلامت و زندگی بیماران هستیم، کار ما به وضوح نشان داد که تا چه حد قند خون بالا می تواند به سیستم عروقی آسیب وارد کند. این تحقیق یک هدف جدید را برای جلوگیری از اثرات قند خون بالا به ما معرفی نمود.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-07-diabetes-vascular-disease.html

 



[1]PKA

[2]cAMP