اصلاح فرمول شیر خشک نوزادان باعث جلوگیری از دیابت نوع 1 نمی شود

 2 ژانویه 2018- نتایج بلند مدت اولین مطالعه ی بزرگ بین المللی برای جلوگیری از دیابت نوع 1 نشان می دهد که اصلاح فرمول شیر خشک نوزادان که در آن پروتئین های گاو بشدت هیدرولیز شدند، در جلوگیری از دیابت نوع 1 در کودکان دارای عوامل خطر ژنتیک برای این بیماری، موثر نمی باشد.

یافته های این تحقیق درمجله ی American Medical Association منتشر گردید.

مطالعات پیشین نشان داده اند که مصرف پروتئین های خارجی پیچیده مانند پروتئین های شیر گاو در سنین پایین توسط نوزاد، احتمال ابتلا به دیابت نوع 1 در کودکان دارای فاکتور خطر ژنتیکی برای این بیماری را افزایش می دهد.

در سال 2002، یک تیم تحقیقاتی مطالعه ای بنام TRIGR[1]را به سرپرستی پرفسور Becker متخصص کودکان در بیمارستان و دانشکده ی پزشکی دانشگاه پیتزبوگ راه اندازی کردند. این مطالعه ی جامع  بر روی 2159 نوزادی که یکی از اعضای خانواده ی آنها به دیابت نوع 1 مبتلا بود و دارای عامل خطر ژنتیکی برای دیابت نوع 1 بودند، بمنظور بررسی تأخیر در تغذیه ی نوزاد با شیر خشک حاوی پروتئینهای کمپکس خارجی نظیر پروتئین های شیر گاو، بر کاهش خطر دیابت نوع 1 انجام شد.

 پس از تغذیه با شیر مادر، به نوزادان شیر خشکی با فرمول خاص(کازئین بسیار هیدرولیز شده) که در آن پروتئین های شیر گاو به پپتیدهای کوچک(قطعات کوچک پروتئین) تقسیم شده بود یا شیر خشک حاوی پروتئین های دست نخورده ی گاو(گروه کنترل) داده شد.

در این مطالعه نوزادان حداقل برای دو ماه تا سن 6 تا 8 ماهگی با این دو نوع شیر خشک تغذیه شدند و در این مدت هیچ نوع پروتئین شیر گاوی از هیچ منبع غذایی دیگری به آنها داده نشد. سپس این نوزادان تا حداقل 10 سال برای ابتلا به دیابت نوع 1 مورد بررسی قرار گرفتند.

در طی 11.5سال پیگیری، مشخص گردید که تغذیه با شیر خشک حاوی کازئین گاوی بسیار هیدرولیز شده، نسبت به شیر خشک حاوی پروتئین دستخورده ی گاوی، سبب کاهش میزان ابتلا به دیابت نوع 1 نمی شود.

پرفسور Becker گفت: پس از گذشت بیش از 15 سال تلاش، این مطالعه به بحث در مورد نقش بالقوه ی شیر خشک تهیه شده از شیرگاو در ابتلا به دیابت نوع 1، پایان داد. این تحقیق بار دیگر نشان داد که جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع 1 راه حل آسانی ندارد، همچنین هیچ مدرکی برای تجدید نظر در توصیه های تغذیه ای موجود برای نوزادان دارای فاکتور خطر ژنتیکی دیابت نوع 1 وجود ندارد. ما باید تلاشهای پژوهشی خود را در سراسر جهان بر یافتن مداخلاتی برای تغییر دوره ی پیش دیابت معطوف کنیم.

 منبع و سایت خبر:

Journal of the American Medical Association, 2018

www.sciencedaily.com/releases/2018/01/180102114154.htm

 



[1]Trial to Reduce IDDM in the Genetically at Risk