اسید فولیک و ارتباط آن با دیابت

13مارس 2018 - دانشمندان طی دهه ها تلاش کرده اند که نه تنها علت دیابت را درک کنند، بلکه توضیحی برای افزایش روز افزون تعداد مبتلایان به این بیماری بیابند.به طرز شگفت آوری، ممکن است یک پاسخ احتمالی درست در داخل انبار آذوقه ی آشپزخانه ی شما باشد.
اسید فولیک یا ویتامینB9 که از اواسط دهه ی 1990 ، به عنوان بخشی از ابتکار غنی سازی آرد توسط اداره غذا و داروی ایالات متحده(FDA) ، به نان، غلات، آرد، ذرت، پاستا، برنج و دیگر محصولات دانه ای افزوده می شود، ممکن است مقصر اصلی باشد. اسید فولیک یک ماده ی مغذی حیاتی است که از بسیاری از اعمال بدن پشتیبانی می کند، مصرف اسید فولیک برای پیشگیری از نقص های مادرزادی نوزادان در سراسر جهان به زنان باردار توصیه می شود.
با این حال، در جمعیت هایی که اسید فولیک به راحتی همراه با مکمل های ویتامینی در دسترس است، ممکن است افزودن آن به مواد غذایی مانند آرد و غلات ضروری نباشد. بر اساس نتایج منتشر شده توسط دانشمندان موسسه ی تحقیقات دیابت، ممکن است افزودن اسید فولیک  به مواد غذایی، برای افراد مبتلا به یک بیماری خاص ژنتیکی مضر باشد. در واقع، مصرف بیش از حد اسید فولیک ممکن است به عوارضی منجر شود و حتی باعث ایجاد بیماری های خودایمنی مانند دیابت نوع 1 (T1D) شود.
دکتر Chris Fraker، استادیار تحقیقاتی جراحی و پیوند سلولی، و یکی از نویسندگان این مقاله که در مجله ی Frontiers in Endocrinology منتشر شده است، گفت: آنچه که برای ما مهم بود، افزایش ناگهانی تعداد مبتلایان به دیابت بود، که در طی چند سال پس از غنی سازی اجباری آرد در آمریکا،تقریبا سه برابر شده است. علاوه بر این، سطح سرمی فولات (اسید فولیک متابولیزه) و اسید فولیک غیر متابولیزه در خون افراد شرکت کننده در مطالعه ی NHANES[1] بطور چشمگیری افزایش یافته بود.

اسید فولیک، ویروس ها ودیابت نوع 1، یک ارتباط احتمالی؟

نقش اسید فولیک به عنوان یک عامل احتمالی برای شروع دیابت نوع 1، سبب افزایش علاقه ی دکتر Fraker و دکتر Allison Bayer، استادیار تحقیقاتی میکروب شناسی و ایمونولوژی و یکی از نویسندگان این مقاله، برای تحقیق در مورد این ارتباط شد. دانشمندان دیابت ثابت کرده اند که ویروس ها نقش مهمی در توسعهT1D دارند.ویروس ها علت ایجاد مشکلاتی در سیستم ایمنی بدن هستند که منجر به التهاب غیرقابل کنترل شده ، که به نوبه خود یک پاسخ نادرست علیه بافت های "خودی"  مانند سلول های تولید کننده انسولین را آغاز می کند.
ویروس های مختلف در درصد زیادی از افراد یک جمعیت شایع هستند.آنها از نسلی به نسل دیگر منتقل شده و در طول عمر یک فرد، چرخه هایی از فعالیت و دوره ی کمون را می گذرانند. به طور معمول، ویروس هایی که در بدن افراد بسر می برند، سلامت اکثر مردم را تهدید نمی کنند؛ و اگر تهدیدی محسوب شوند، توسط سیستم ایمنی بدن حذف می شوند.
اما تحقیقات نشان داده است که در بعضی افراد مانند افرادی که در معرض خطر ابتلا به بیماری های خودایمنی قرار دارند، ویروس ها می توانند جای پای مطمئنی در سلول ها پیدا کرده و از شکار شدن توسط سیستم ایمنی بگریزند و مشکلاتی را برای سیستم ایمنی میزبان ایجاد کنند.

دکترFraker و Bayer  این امر را در تحقیقات خود مشاهده کردند، همچنین مطالعات دیگر نیز از این مسئله پشتیبانی می کنند که سلول های کشنده ی طبیعی یاNK (سلول های حیاتی سیستم ایمنی بدن که به عنوان اولین خط دفاع در برابر ویروس ها و دیگر مهاجمان مضر خدمت می کنند) در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 معیوب هستند و در نتیجه ویروس ها قادر به دستکاری پاسخ ایمنی به نفع خود می باشند. برای اطلاع از چگونگی و علت این اتفاق، محققان به تحقیقات بیشتری پرداخته و به یافته های غیر منتظره ای دست یافتند.
در بررسی عوامل موثر بر سیستم ایمنی، عوامل محیطی بسیاری در طول 20 سال گذشته پیشنهاد شده است: رژیم غذایی، استرس، خواب، و مواد شیمیایی.در حالی که این عوامل به احتمال زیاد بر سیستم ایمنی تاثیر می گذارند اما اکثریت مردم هنوز به دیابت نوع 1 یا سایر بیماری های خود ایمنی مبتلا نمی شوند.
با توجه به تحقیقات اخیر، یکی از عواملی که در رژیم غذایی وجود دارد،اسید فولیک است، که دانشمندان ثابت کرده اند که یک مدولاتور قوی برای سیستم ایمنی بدن می باشد.هنگامی که اسید فولیک به عنوان یک ویتامین مصنوعی وارد سلول ها می شود- مثلا از طریق مصرف آرد غنی شده- می تواند سرعت ماشین آلات متابولیکی سلول را 1500  بار نسبت به فولات های طبیعی که در سبزیجات سبز یا محصولات گوشتی یافت می شود، کاهش دهد. به گفته محققان، این می تواند به سیستم ایمنی بدن آسیب وارد کند.
 دکتر Fraker گفت: ما معتقدیم که این عامل متابولیکی در واقع می تواند موجب تضعیف کلی سیستم ایمنی افراد شود که در فردی که دارای حساسیت ژنتیکی است، ممکن است نه تنها منجر به توسعه ی دیابت، بلکه سایر بیماری های خود ایمنی گردد.

اصلاح  Autoimmunity

اگر مردم تاکنون از غذاهای غنی شده با اسید فولیک استفاده کرده باشند، چه کاری می توانند انجام دهند؟
دکتر Fraker گفت: برای اصلاح این شرایط، من فکر نمی کنم یک راه حل ساده وجود داشته باشد به این دلیل که اگر این موضوع با اسید فولیک مرتبط باشد و شما از غذاهای غنی شده با این ویتامین استفاده کرده باشید، ممکن است سیستم ایمنی بدن شما قبلا آسیب دیده باشد وویروس ها را در بدن شما مجددا فعال کرده باشد که کنترل آنها دشوار است.
محققان مطالعه خود را بر روی سلول هایNK  ادامه می دهند تا در مورد اثرات بالقوه ی اسید فولیک بر عملکرد این سلول ها برای ایجاد استراتژی هایی برای مبارزه با آن، اطلاعات بیشتری بدست آورند.
دکتر Fraker گفت: هدف بلند مدت ما این است که راهی برای اصلاح این نقایص و تنظیم مجدد سیستم ایمنی بدن، بیابیم، ما امیدواریم پاسخ های خود ایمنی را متوقف کنیم و یک درمان بیولوژیکی برای دیابت نوع 1 ابداع نماییم.

منبع:

https://www.diabetesresearch.org/the-new-F-word-and-its-diabetes-connection

 



[1]National Health and Nutrition Examination Survey/Centers for Disease Control