اسرار پروتئین طول عمر در یک مطالعه ی جدید آشکار شد

 17 ژانویه ی 2018-پروتئینKlotho  نام خود را از الهه یونانی کلوتو (به یونانیΚλωθώ)جوان‌ترین ایزدبانو در میان الهه‌های سرنوشت در اساطیر یونانیگرفته است که وظیفه ی بافتن ریسمان زندگی تمام انسان‌ها را بر عهده داشته و تصمیم می‌گرید چه زمانی افراد متولد یا از دنیا بروند. این پروتئین نقش مهمی در تنظیم طول عمر و متابولیسم بازی می کند.در مطالعه اخیر محققان دانشگاه Yale، ساختار سه بعدی یکی از پروتئین های خانواده ی کلوتو، یعنی بتا کلوتو مشخص گردید و مکانیسم پیچیده و پتانسیل درمانی آن روشن شد.
محققان گفتند: یافته های این تحقیق می تواند پیامدهایی برای درمان طیف گسترده ای از شرایط پزشکی، از جمله دیابت، چاقی و برخی از سرطان ها داشته باشد.
خانوادهKlotho از دو پروتئین گیرنده که در سطح سلول های بافت های خاصی قرار دارند، تشکیل شده است[1]. این پروتئین ها به یک خانواده از هورمون ها به نام  FGFهای اندوکرین، که فرایندهای حیاتی متابولیسمی در کبد، کلیه ها و مغز را در میان سایر اندام ها تنظیم می کنند، متصل می شوند. محققانبرای درک عملکرد پروتئین بتا کلوتو، از کریستالوگرافی اشعه ایکس، تکنیکی که نماهایی سه بعدی از این پروتئین ها را با وضوح بالا ارائه می دهد، استفاده کردند.
تجزیه و تحلیل محققان چندین دست آورد داشت:اول اینکه، بتا-کلوتوگیرنده ی اولیه ای است که بهFGF21، هورمون کلیدی تولید شده در هنگام گرسنگی، متصل می گردد. هنگامی که FGF21 به بتاKlotho - متصل می شود، حساسیت به انسولین و متابولیسم گلوکز را تحریک می کند و باعث کاهش وزن می شود.محققان می گویند این اطلاعات جدید می تواند به توسعه درمان هایی برای بیماری هایی مانند دیابت نوع 2 در بیماران چاق کمک کند.
دکتر  Schlessinger، نویسنده ارشد و رئیس بخش فارماکولوژی در دانشکده پزشکیYale  گفت:همانند انسولین،FGF21  تحریک متابولیسم از جمله جذب گلوکز را تحریک می کند، در حیوانات و در برخی آزمایش های بالینی بر روی  FGF21، مشخص گردید که شما می توانید سوزاندن کالری را بدون تغییر میزان مصرف غذا افزایش دهید و اکنون ما می دانیم که چگونه می توانیم فعالیت بیولوژیکیFGF21  را بهبود بخشیم.نویسندگان همچنین نوع جدیدی ازFGF21را که قدرت و فعالیت سلولی آن 10 برابر بیشتر است، توصیف کردند.
دکتر  Schlessingerاضافه کرد: علاوه بر این، تیم ما شواهدی مبنی بر این که چگونه آنزیم گلیکوزیداز که از نظر ساختاری با این پروتئین مرتبط است، و قندها را تجزیه می کند، به یک گیرنده برای یک هورمونی که قند خون را کاهش می دهد، تکامل می یابد، این موضوع ممکن است تصادفی نباشد.

دکتر Schlessinger  و همکارانش با کشف ساختار بتا کلوتو، پلتفرمی را برای بررسی درمانهای احتمالی برای بیماری های متعدد، در اختیار دارند. دکتر Schlessinger گفت: با توسعه ی داروهایی که سبب تحریک مثبت این مسیر می شوند، می توانیم دیابت و چاقی را هدف قرار دهیم و در عوض، با استفاده از عواملی که این مسیر را مسدود می کنند، ما امیدواریم که درمان هایی را برای شرایطی مانند سرطان کبد و بیماری های استخوانی بیابیم.
دکتر Schlessingerگفت: قدم بعدی ما تولید هورمون های بهتر، بلوک کننده های جدید و قدرتمند و انجام مطالعات حیوانی و حرکت رو به جلو در این مسیر است. این مطالعه با عنوان " ساختار β-klotho مکانیزمی مشابه با کدپستی را برای سیگنالینگ FGF غدد درون ریز آشکار نمود" در مجله ی Nature منتشر گردید.

منبع و سایت خبر:

Nature, 2018; DOI: 10.1038/nature25010

www.sciencedaily.com/releases/2018/01/180117131142.htm

 

 

 



[1]برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پروتئین کلوتو به آدرس زیر مراجعه نمایید:

 https://en.wikipedia.org/wiki/Klotho_(biology)