ارجاع سریع بیماران مبتلا به زخم‌های عفونی پای دیابتی یک ضرورت است

 24 نوامبر 2019- بیماران مبتلا به زخم عفونی پای دیابتی باید سریعاً برای مراقبتهای تخصصی به مراکز درمانی واجد شرایط ارجاع شوند. محققان بریتانیایی در پی یک گزارش جدید، هشدار دادند که پروگنوز زخم‌های عفونی پا در افراد  دیابتی بسیار بدتر از آنچه پیش از این تصور می‌شد، است.

 حدود یک نفر از هر ده فرد مبتلا به دیابت به زخم پای دیابتی مبتلا می‌شوند، اما کنترل خوب قندخون و مراقبت کافی از پاها می‌تواند این خطر را کاهش دهد. حضور در برنامه‌ی سالانه بررسی پا توسط پزشک برای افراد مبتلا به دیابت ضروری است تا در صورت هر گونه نشانه‌ای از آسیب یا تخریب بافتی به موقع به آن رسیدگی شود.

یکی از نویسندگان این مقاله پرفسور Backhouse از دانشگاه Leeds می‌گوید: نکته ی مهم این است که مردم باید سریعاً از تشکیل زخم در پای خود مطلع شوند، شناسایی زودهنگام علایم شروع زخم می‌تواند شانس بیشتری را در اختیار کارکنان مراقبتهای بهداشتی برای درمان اینگونه زخم‌ها قرار دهد.

او افزود: این داده‌های جدید می‌تواند برای پزشکان در تمام سیستم‌های مراقبتی مفید باشد تا بتوانند افرادی را که در معرض بیشترین خطر ابتلا به زخم پای دیابتی هستند، شناسایی کرده و آنها را در اولویت افزایش مداخلات مراقبتی و درمانی و ارجاع به مراکز تخصصی قرار دهند.

در این مطالعه 250 فرد مبتلا به دیابت که در مطالعه‌ی CODIFI[1]شرکت داشتند، برای مدت 12 ماه تحت نظارت قرار گرفتند. آنالیز‌ها نشان داد حتی اگر زخم پای دیابتی در فردی بهبود یافته باشد، حدود 10 درصد احتمال عود مجدد در طی 12 ماه وجود دارد. در این مطالعه یک نفر از هر هفت فرد تمام یا بخشی از پای خود را از دست داده بودند. محققان نتیجه‌گیری کردند که زمان بهبود زخم‌های دیابتی بیش از آنچه قبلاً تصور می‌شد، به طول می‌انجامد و این زمان طولانی با نتایج سلامتی ضعیف تر، ارتباط دارد.

 نویسنده‌ی ارشد این مطالعه پرفسور Andrea Nelson می‌گوید: این گروه نماینده‌ی تمام جمعیت  بیماران NHS در انگلستان است و بنابراین این یافته‌ها می‌تواند بطور گسترده‌ای برای سایر افراد مبتلا به زخم پای دیابتی در سایر کشورها مورد استفاده قرار گیرد. نلسون و همکارانش نتیجه گیری کردند که یافته‌های آنها باید به پزشکان در اولویت بندی بهتر بیماران در معرض  خطر کمک کند، آنها افزودند که این داده‌ها باید برای طراحی و تجزیه و تحلیل مطالعات بالینی مورد استفاده قرار گیرد. یافته‌های این پژوهش بصورت آنلاین درمجله‌ی Diabetic Medicine منتشر گردید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/nov/quick-referral-urged-for-patients-with-infection-diabetic-foot-ulcers-96982552.html



[1]the Concordance in Diabetic Foot Ulcer Infection study