احتمال ابتلا به بیماری کبد چرب برای افرادی که ورزش نمی کنند، بیشتر است

26 جولای 2019- Ilaria Croci از گروه تحقیقات قلب و عروق در دانشگاه علوم و فناوری نروژ(NTNU) ، و دانشگاه کوئینزلند استرالیا می گوید: تمرینات ورزشی با شدتی که برای بهبود فیتنس(آمادگی جسمانی) کافی باشد، می تواند به جلوگیری و درمان بیماری کبد چرب کمک کند.

با این که بیماری کبد چرب غیر الکلی در حال حاضر بیماری شایعی است اما ممکن است افراد از ابتلای خود به این بیماری بی اطلاع باشند، زیرا معمولا این بیماری علائمی را ایجاد نمی کند. کبد چرب چه با علامت و چه بدون علامت، سلامت شما را بخطر می اندازد، زیرا این بیماری باعث ایجاد بیماری های مرتبط با شیوه زندگی مانند دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی عروقی می شود.

در این مطالعه یاز داده های مطالعه ی HUNT3[1] استفاده شد.در آن مطالعه تقریبا 16000 نفر شرکت داشتند، و از این افراد آزمایش خون گرفته شد و ترکیب بدنی آنها مشخص و ثبت گردید. بدین ترتیب محققان توانستند ابتلای این افراد را به بیماری کبد چرب غیر الکلی تعیین کنند. به طور کلی 36 درصد افراد شرکت کننده - بیش از یک سوم - به بیماری کبدی چرب غیر الکلی مبتلا بودند.

آمادگی جسمانی یا فیتنس پایین، خطر بالاتر

همانطور که از نامش مشخص است، این بیماری به دلیل تجمع بیش از حد چربی در کبد ایجاد می شود. سوء مصرف الکل می تواند به کبد چرب منجر شود، اما کبد چرب غیر الکلی به علل دیگری ایجاد می شود. افراد دارای اضافه وزن بیش از حد و کنترل قند خون ضعیف، در معرض خطر بیشتری برای این بیماری هستند، همچنین افرادی با شیوه زندگی بی تحرک در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری می باشند.

خطر ابتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی، حتی برای افرادی که تنها مدت مختصری در طول روز بی تحرک هستند، اما از نظر تناسب اندام در وضعیت نامناسبی(poor shape) می باشند، به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

تنها داروی توصیه شده تبعیت از یک رژیم غذایی سالم و کاهش وزن است، اما نتایج مطالعه ی جدید Croci نشان می دهد که آمادگی جسمانی خوب(good physical fitness) نیز می تواند عواقب این بیماری را کاهش دهد.

اول این که، احتمال داشتن کبد چرب برای افرادی که تناسب بدنی ندارند، چندین بار بیشتر است. دوم این که، کسانی که هم اکنون به بیماری کبد چرب مبتلا هستند، اگر تناسب اندام خوبی نداشته باشند، عمر کوتاه تری خواهند داشت.

نداشتن تناسب اندام مهمتر از عدم فعالیت است

سایر مطالعات نشان داده اند که احتمال داشتن کبد چرب در افرادی که در بیشتر ساعات روز بی تحرک هستند، بیشتر است. مطالعه ی جدید NTNU این ارتباط را تأیید کرد، اما همزمان نشان داد که سطح آمادگی جسمانی افراد بسیار مهم است.

دکتر Croci می گوید: خطر ابتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی، حتی در افرادی که تنها مدت کوتاهی در طول روز بی تحرک هستند، اگر از نظر فیتنس در وضعیت بدی باشند، به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. به نظر برسد که تناسب بدنی بیش از فعالیت فیزیکی (بر اساس دستورالعمل های فعالیت فیزیکی رسمی) بر ابتلا به کبد چرب تاثیر دارد.

او اشاره کرد احتمال ابتلا به کبد چرب برای 20 درصد از شرکت کنندگان که از نظر سطح فیتنس در پایین ترین سطح بودند، 17 تا 18 برابر بیشتر از 40 درصد از شرکت کنندگانی بود که بهترین شکل بدنی را داشتند. نتایج برای شرکت کنندگانی که اعلام کرده بودند کمتر از چهار ساعت در روز در حالت نشسته بسر می بردند و کسانی که روزانه بیش از هفت ساعت می نشستند، مشابه بود.

در این تحقیق، محققان میزان فیتنس شرکت کنندگان را با استفاده از the CERG Fitness Calculator محاسبه کردند، اما میزان فیتنس تقریبا 600 نفر از این افراد بطور دقیق با تمرین بر روی تردمیل اندازه گیری شد. نتایج آزمون مستقیم ورزشی، رابطه ای قوی را بین فیتنس ضعیف و کبد چرب تایید کرد.

تمرینات ورزشی موثر

این مطالعه همچنین نشان داد که نوع فعالیت بدنی فرد در صورتی که با هدف جلوگیری از کبد چرب انجام می شود، اهمیت دارد. ارتباط بین فیتنس و کبد چرب به این که افراد از توصیه های ورزشی رسمی تبعیت می کنند یا نه، ارتباطی ندارد. از جمله ی این توصیه ها انجام 150 دقیقه ورزش شدید متوسط ​​در هر هفته است.

ممکن است متناقض به نظر برسد که داشتن شکل خوب به چیزی بیش از 150 دقیقه ورزش شدید متوسط ​​در هر هفته نیاز داشته باشد. Crociمی گوید ورزش منظم با شدت بالا فیتنس شما را بهبود می بخشد، بهمین علت من به افراد توصیه می کنم ورزش منظم را با شدتی که عرقتان را درآورد و نفس کشیدن را برایتان مشکل کند، برای رسیدن به تناسب اندام انجام دهید.

مطالعه یHUNT3  بین سال های 2006 تا 2008 انجام شد. نه سال بعد، 353 نفر از 5600 فرد مبتلا به کبد چرب فوت کرده بودند.خطر مرگ زودرس در یک پنجم از شرکت کنندگان با ضعیف ترین سطح آمادگی جسمانی، بیش از 50 درصد بیشتر از کسانی بود که دارای فیتنس بهتری بودند.

دکتر Crociگفت: این اولین مطالعه ای است که نشان می دهد فیتنس خوب باعث زنده ماندن طولانی تر افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی می شود و این مزیت مستقل از فعالیت بدنی فرد و تعداد ساعاتی است که در حالت نشسته بسر می برد.  

تمام تحلیل های انجام شده در این تحقیق با در نظر گرفتن سایر تفاوتهای شرکت کنندگانی با سطح آمادگی جسمانی ضعیف با افراد دارای فیتنس بهتر انجام شده است. این یعنی تفاوت در سن، جنس، سیگار کشیدن، وزن بدن، فشار خون یا بیماریهای شیوه زندگی، مانند دیابت و بیماری قلبی عروقی، رابطه ی بین ضعف تناسب اندام، کبد چرب و افزایش خطر مرگ زودرس را توضیح نمی دهد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20190726/Non-exercisers-more-likely-to-have-fatty-liver-disease.aspx

 



[1]the third wave of the Nord-Trøndelag Health Study