ابتلا به بیش از یک بیماری مزمن باعث افزایش هزینه های بیماری می شود

8ژانویه 2019 - بر اساس یک مطالعه ی جدید توسطTony Blakely  و همکارانش از دانشگاه Otago در نیوزیلند، داشتن دو یا چند بیماری غیر مسری (multimorbidity) بیشتر از مجموع هزینه ی این بیماری ها بطور جداگانه برای کشور خرج دارد.

تاکنون در مطالعات اندکی هزینه های مرتبط با بیماری برای سیستم بهداشتی، هنگامیکه افراد بطور همزمان به چندین بیماری مبتلا هستند، برآورد شده است. در این پژوهش جدید، محققان داده های مربوط به سلامت همه ی افراد نیوزیلندی، از جمله بستری بیمارستان، درمان سرپایی، دارو، آزمایشگاه و مراقبت های اولیه را از اول ژوئیه ی سال 2007 تا 30 ژوئن سال 2014 بررسی کردند. این اطلاعات شامل 18.9 میلیون سال- انسان[1] و صرف 26.4 میلیارد دلار آمریکا بود. این تیم هزینه های بهداشتی سالانه را برای هر فرد محاسبه کرده و ارتباط این هزینه ها را با هر یک از شش بیماری غیر مسری که فرد به آن مبتلا می باشد- سرطان، بیماری قلبی عروقی، دیابت، بیماریهای اسکلتی عضلانی، عصبی، و بیماری ریه / کبد / کلیه - یا ترکیبی از هر یک از این بیماری ها، آنالیز نمود.

این آنالیزها نشان داد که 59 درصد از هزینه های بهداشت عمومی در نیوزیلند صرف بیماری های غیرمسری می شود. تقریبا یک چهارم (23.8٪) از این هزینه ها مربوط به هزینه های ابتلا به دو یا چند بیماری فوق الذکر است که هزینه ی آن فراتر از مجموع هزینه ها برای هر یک از بیماریها بطور جداگانه می باشد. باقی هزینه ها شامل: بیماری قلبی و سکته مغزی به ترتیب 18.7درصد و به دنبال آن بیماری های اسکلتی عضلانی (16.2 درصد)، بیماریهای نورولوژیکی (14.4 درصد)، سرطان (14.1 درصد)، بیماری LLK(7.4 درصد) و دیابت (5.5 درصد) است. بالاترین هزینه ها به طور کلی مربوط به سال تشخیص و سال مرگ بود.

نویسندگان می گویند: کمبود شگفت انگیزی در مطالعاتی دیده می شود که هزینه های مربوط به بیماری های متعدد موجود در یک فرد بطور همزمان را محاسبه می کنند. مدیران و تامین کنندگان سازمان های دولتی و سیستم های بهداشتی می توانند برنامه ریزی و اولویت بندی بودجه را از طریق دانستن مواردی که هزینه های بیشتری را به سیستم بهداشتی تحمیل می کنند، بهبود بخشند.

منبع و سایت خبر:

PLOS Medicine, 2019; 16 (1): e1002716 DOI: 10.1371/journal.pmed.1002716

www.sciencedaily.com/releases/2019/01/190108141323.htm

 

 



[1]یک سال- انسان و یا یک سال-فرد یک واحد اندازه گیری برای میزان کار انجام شده توسط یک فرد در طول سال است، که با تعداد ساعت بیان میشود. برای محاسبه ی یک سال- انسان میزان ساعتی که فرد در طول هفته کار می کند را در عدد 52 ضرب می کنند.