آووکادو، به عنوان جایگزینی برای کربوهیدرات ها، می تواند بدون افزودن کالری، گرسنگی را سرکوب کند

8 مه 2019 - یک مطالعه ی جدید توسط محققان مرکز تحقیقات تغذیه در موسسه ی فناوری ایلینوی نشان می دهد وعده های غذایی شامل آووکادوی تازه به عنوان جایگزینی برای کربوهیدرات های تصفیه شده، می تواند به طور قابل توجهی باعث سرکوب گرسنگی و افزایش رضایتمندی از غذا در افراد بزرگسال دارای اضافه وزن و چاق شود.

از آنجایی که نرخ چاقی در ایالات متحده همچنان رو به افزایش است، نیاز به اقدامات جدیدی برای مقابله با آن بیشتر احساس می شود، حال یافته های محققان موسسه ی فناوری ایلینوی نشان می دهد که تغییرات غذایی ساده می تواند تاثیر مهمی بر مدیریت گرسنگی داشته و به کنترل متابولیک کمک کند.

در این تحقیق جدید، که در مجلهNutrients منتشر شده است، اثرات فیزیولوژیکی پایه، در هنگام مصرف یک عدد آووکادوی هس[1] تازه و یا نصف آن با یک وعده ی غذایی بر گرسنگی، احساس سیری و چگونگی رضایتمندی افراد از غذا، در طی شش ساعت پس از صرف آن ارزیابی گردید. محققان این اثرات را در 31 فرد بزرگسال دارای اضافه وزن یا چاق در یک کارآزمایی بالینی تصادفی سه بازویی متقاطع بررسی کردند. نتایج این ارزیابی نشان داد که این تغییرات در رژیم غذایی سبب کاهش انسولین و نوسانات قند خون می شود، علاوه بر این خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی عروقی را با افزودن چربی های سالم و فیبرها به رژیم غذایی معمولی روزمره کاهش می دهد.

پرفسور Britt Burton-Freeman، مدیر مرکز تحقیقات تغذیه در موسسه ی فناوری ایلینوی، گفت: سال ها است که چربی ها به عنوان عامل اصلی چاقی مورد هدف بودند اما اکنون کربوهیدرات ها تحت بررسی موشکافانه برای نقش مهمشان در تنظیم اشتها و کنترل وزن هستند. "یک ترکیب غذایی مطلوب واحد" بعنوان راه حلی برای مدیریت اشتها برای همه ی افراد وجود ندارد. اگرچه، درک روابط موجود بین شیمی یک ماده ی غذایی و اثرات فیزیولوژیکی آن در جمعیت های مختلف می تواند به یافتن راه حلی برای کنترل اشتها و کاهش میزان چاقی، کمک کند و ما را یک گام به تدوین توصیه های فردی نزدیک تر نماید.

این تحقیق نشان داد که وعده های غذایی حاوی آووکادو نه تنها موجب کاهش قابل ملاحظه ی گرسنگی و افزایش میزان رضایتمندی شرکت کنندگان از وعده ی غذایی می شود بلکه این نتایج نشان داد که هورمون روده ای[2] PYY، یک پیام بر مهم در پاسخ فیزیولوژیکی بدن به مواد غذایی است.

منبع:

Nutrients, 2019; 11 (5): 952 DOI: 10.3390/nu11050952

www.sciencedaily.com/releases/2019/05/190508134529.htm

 



[1]هَس اووکادو یا اووکادو ی هاس اولین بار در سال ١٩٢٦ در کالیفرنیاى جنوبى توسط رادولف هس(Rudulph hass) از بذر هایى که از گونه اى آووکادو از نیوزلند خریدارى کرده بود پرورش یافت و به همین دلیل به این نژاد ، هس اووکادو گفته میشود.

[2]peptide tyrosine-tyrosine