آنتی بادی های لاما می توانند به درمان COVID-19 کمک کنند

27 ژوئیه 2020 - محققان گفتند كه لاماها [1]می توانند پاسخی برای درمان دوره های شدید کووید -19 باشند.

یک تیم مشترک از محققان موسسه ی Rosalind Franklin ، دانشگاه آکسفورد ، موسسه ی غیر انتفاعی Diamond Light Source و بهداشت عمومی انگلستان می گویند که آنتی بادی گرفته شده از این حیوانات، کروناویروس 2 را در آزمایش های آزمایشگاهی خنثی کرد.

یافته های آنها بر اساس نانوبادی هایی است که مانع از ورود COVID-19 به سلول های انسانی می شوند زیرا نانوبادی ها بطور محکم به پروتئین اسپایک ویروس متصل می شوند.

این نانوبادیها با مهندسی آنتی بادی های طبیعی تولید شده در لاماها، شترها و آلپاکا(نوعی از لاماها که در آمریکای جنوبی زندگی می کند) ساخته می شوند.

در حال حاضر، هیچ درمانی برای COVID-19 وجود ندارد و دانشمندان در سرتاسر جهان برای تولید واکسن تمام وقت در حال تحقیق هستند.

محققان قبلاً دریافته اند كه انتقال آنتی بادی های انسانی از افرادی كه از كروناویروس بهبود یافته اند به كسانی كه به این بیماری بدخیم مبتلا شده اند، باعث بهبود نتیجه ی سلامتی گروه دوم می شود.

این روش که حدود 100 سال است، انجام می شود، ایمن سازی غیر فعال(passive immunisation) نامیده می شود، اما روش آسانی نیست، زیرا شناسایی افرادی که  دارای آنتی بادی های مناسبی باشند تا با خیال راحت بتوان چنین محصول خونی را به بیمار دیگر منتقل کرد، می تواند یک چالش باشد.

پروفسور James Naismith ، مدیر موسسه Rosalind Franklin و استاد زیست شناسی ساختاری در دانشگاه آکسفورد، گفت: این نانوبادی ها پتانسیل استفاده به یک روش مشابه با سرم بیماران بهبود یافته را دارند، و به طور موقت پیشرفت ویروس را در بیمارانی که مریض هستند، متوقف می کنند.

وی گفت: ما توانستیم یکی از نانوبادی ها را با یک آنتی بادی انسانی ترکیب کنیم و نشان دهیم که این ترکیب حتی از هر یک از آنها به تنهایی قدرتمندتر است. این ترکیبات به ویژه مفید هستند زیرا ویروس برای فرار باید همزمان چندین چیز را تغییر دهد و استفاده از ترکیب نانوبادی و آنتی بادی انجام این کار را برای ویروس بسیار سخت می کند. این نانوبادیها همچنین از پتانسیل قدرتمندی به عنوان یک ابزار تشخیصی برخوردار هستند.

پروفسور Ray Owens  از دانشگاه آكسفورد، كه رهبری برنامه ی نانوبادی ها را در فرانكلین بعهده دارد، گفت: تحقیقات ما یک نمونه ی عالی از كار تیمی در علم است زیرا ما بطور جمعی نانوبادی ها را فقط در طی 12 هفته تولید ، تحلیل و آزمایش كردیم.

وی افزود: این باعث شده است تیم فقط در طی چند روز آزمایش هایی را انجام دهد، که معمولاً ماه ها طول می کشد. ما امیدواریم که بتوانیم این پیشرفت را به سمت کارآزمایی های بالینی پیش ببریم.

پروفسور دیوید استوارت، از Diamond Light Source  و دانشگاه آکسفورد گفت: بررسی ساختار نانوبادیها با میکروسکوپ الکترونی به ما نشان داد که سه نانوبادی می توانند به پروتئین اسپایک کرونا ویروس 2 متصل شوند، و در واقع قسمتهایی را که ویروس برای ورود به سلول های انسانی استفاده می کند، کاملا بپوشانند.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2020/jul/llama-antibodies-could-help-treat-covid-19.html

 



[1] شترسان اهلی بومی آمریکای جنوبی