رابطۀ دیابت نوع 2 و مصرف انسولین با سرطان کولورکتال در مردان

بر اساس  مطالعۀ جدیدی که گزارش آن در مجلۀ Gastroenterology (اکتبر 2010) به چاپ رسید، رابطۀ بین ابتلأ به دیابت نوع 2 و ابتلأ به سرطان کولورکتال در میان مردان (نه زنان) مشخص گردید.

شیوع دیابت نوع 2 در جهان در سال 2000 میلادی، 171 میلیون نفر بود و انتظار می رود تا سال 2030 میزان مبتلایان به این بیماری به 366 میلیون نفر در سراسر دنیا برسد. چاقی، رژیم غذایی غربی و فقدان فعالیت فیزیکی همگی فاکتورهای خطر ابتلأ به سرطان کولورکتال(CRC) هستند. هایپرگلیسمی و هایپرانسولینمیا در مراحل ابتدایی ابتلأ به دیابت نوع 2 اتفاق می افتد. به دلیل وجود این دو حالت دانشمندان  ارتباط دیابت نوع 2 با سرطان CRC را پیش بینی کردند اما در آن زمان مشخص نبود که این ارتباط با جنسیت وسایر فاکتورها مرتبط است .

پرفسور Campbell از جامعۀ سرطان آمریکا و نویسندۀ این مقاله می گوید: در حالیکه نتایج تحقیقات ما ارتباط و همراهی بین ابتلأ به دیابت نوع 2 و شیوع سرطان کولورکتال را در میان  مردان پشتیبانی می کند، همچنین تأثیر تزریق انسولین را بر خطر ابتلأ به سرطان کولورکتال در میان مردان مبتلا به دیابت نوع 2 تأیید می نماید. او می افزاید: استراتژی پیشگیرانه از ابتلأ به این بیماری ترک سیگار، مدیریت وزن، ورزش و انجام آزمایشات منظم برای شناسایی این نوع سرطان در مراحل اولیه می باشد.

درمطالعۀ نهایی 73312 مردو 81663 زن مورد بررسی قرار گرفتند. از میان شرکت کنندگان 1567 مرد و 1242 زن تا سال 2007 به سرطان کولون یا رکتوم مبتلا شده بودند. از میان 1567 مرد مبتلا به سرطان 227 مرد به دیابت نوع 2 مبتلا بودند و در میان زنان مبتلا به سرطان 108 نفر به دیابت نوع دو نیز مبتلا بودند. خطر ابتلأ به CRC در شرکت کنندگانی که به دیابت مبتلا بودند بیشتر از افراد غیر دیابتی بود بدون در نظر گرفتن اینکه این افراد انسولین تزریق می کنند یا نه این خطر افزایش معنی داری نشان می داد.

در میان زنانی که به دیابت نوع 2 مبتلا بودند و انسولین هم تزریق می کردند در مقایسه با افراد غیر دیابتی افزایش خطر CRC دیده نشد. نتایج تحقیقات اخیر افزایش این سرطان را در میان مردان و کسانی که سابقۀ فامیلی ابتلأ به سرطان CRC دارند، تأیید می کند. چنانچه نتایج این تحقیق بوسیلۀ تحقیقات جامع تر تأیید گردد، ارتباط کلینیکی بین این دو وضعیت تأیید خواهد شد. نویسندۀ مقاله می گوید فقدان ارتباط بین ابتلأ به دیابت نوع 2 و خطر سرطان CRC در بین زنان به بهبود کنترل قند خون درمیان زنان مبتلا به دیابت نوع 2 در سالهای اخیر مربوط است.

منبع: www.sciencedaily.com