اندام تناسلی

 

دیابت و مشکلات جنسی در مردان

یکی از علل ناتوانی و مشکلات جنسی در مردان دیابت است. برخی مشکلات نظیر از دست دادن خودانگیختگی که می تواند تبدیل به یک عامل ناراحت کننده ی مزمن شود و در برخی موارد اختلال در نعوظ (ED)مشکلاتی هستند که بسادگی قابل تشخیص می باشند. سایر موارد نظیر کاهش تمایل به جنس مخالف یا کاهش تستوسترون می تواند از دید شما پنهان بماند. کاهش شور و میل جنسی که در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 دیده می شود به آهستگی اتفاقی است تا آنجائیکه خود فرد متوجه این کاهش نمی شود اما طرف مقابلش به او می گوید که آیا از داشتن مسائل جنسی با او خسته شده است. برای مثال وقتیکه 6 هفته هیچ ارتباطی نداشته اند. مشکل هر چه باشد، راههای موثری برای حل مشکلات جنسی مرتبط با دیابت در مردان وجود دارد که در ادامه آمده است:

دیابت و مردان: علت بروز مشکلات جنسی در مردان مبتلا به دیابت چیست؟

مشکلات جنسی نزد مردان دیابتی که کنترل ضعیفی بر قند خون خود دارند بیشتر مشاهده می شود. بالا بودن قند خون به مدت طولانی سبب تخریب اعصاب و رگهای خونی در دستگاه تناسلی مردان می شود. تخریب رگهای خونی باعث اختلال در گردش خون در دستگاه تناسلی و اختلال در نعوظ می گردد. مشکلات جنسی می تواند درمردانی که کنترل خوبی بر مقدار قند خون خود دارند نیز ایجاد شود اما این مشکلات غالباً در این دسته از مردان بسیار ضعیف تر بوده و براحتی درمان می شود.

حدود نیمی از مردانی که بمدت ده سال به دیابت مبتلا هستند از مشکلات نعوظ (ED)رنج می برند. غالباً مشکلات جنسی در مردانی که به دیابت مبتلا هستند 10 تا 15 سال زودتر از مردان غیر دیابتی بروز می کند. اگر شما در نعوظ و حفظ آن در نیمی از موارد مشکل داشتید شما به اختلال نعوظ یا Erectile dysfunctionمبتلا هستید. افسردگی و ناراحتی های روحی و برخی از داروها نیز می توانند سبب بروز (ED)یا اختلال نعوظ شود. هیچیک از داروهای درمان دیابت سبب بروز اختلالات جنسی در مردان و زنان نمی شوند. اگر چه فشار خون بالا که مشکل شایعی در افراد دیابتی است و برخی از داروهای فشار خون نظیر بتابلاکرها، کلونیدین و دیورتیک ها نسبت به سایر داروها بیشتر سبب (ED)می شوند.

اختلال نعوظ و بیماری قلبی

میزان ابتلا به بیماری قلبی در میان مردان دیابتی مبتلا به اختلالات نعوظ بیشتر است. بیماری قلبی یکی دیگر از عوارض دیابت است. همان مشکلاتی که سبب متوقف شدن جریان خون در اندام تناسلی مردان می شود می تواند سبب توقف خونرسانی به قلب نیز شود، بنابراین اعمالی که برای قلب شما مضر باشد نظیر سیگار کشیدن، عدم تحرک یا اضافه وزن می تواند در توانایی شما برای نعوظ و حفظ آن اختلال ایجاد کند.

برای مردان مبتلا به دیابت نوع 2، مشکلات نعوظ  تنها بخش کوچکی از مشکلات جنسی است که برای این افراد بوجود می آید.

تشخیص و درمان کمبود تستوسترون

بسیاری از مردان به کمبود تستوسترون مبتلا هستند و مردان مبتلا به دیابت دو سوم این افراد را تشکیل می دهند، به خصوص در مردان مبتلا به دیابت نوع 2، مردانی با چاقی ناحیه ی شکمی، کاهش تستوسترون بطور چشمگیری بیش از سایرین است.هنوز هم در تعدادی از این افراد کمبود تستوسترون تشخیص داده نشده است زیرا علایم آن شبیه به سایر بیماریها می باشد.

اگر شما علایم کمبود تستوسترون را داشته باشید ، یک آزمایش خون ساده می تواند آنرا تایید کند. کمبود تستوسترون به سادگی از طریق برچسب های پوستی ، تزریق و یا درمانهای موضعی بروی لثه ها یا با ژلهای پوستی قابل درمان است.

دیابت و مسائل جنسی

از طریق روش های مختلف ، گاهی با درمان کمبود تستوسترون می توان اختلالات جنسی را در مردان مبتلا به دیابت کاهش داد:

·        درمانهای خوراکی:داروی ویاگرا یا Sildenafil، داروی سیالیس یا tadalafilو داروی لویترا یا Vardenafilبرای درمان اختلالات نعوظ توسط FDA(اداره ی دارو و غذای آمریکا) تایید شده است . تمام این داروها در کمتر از نیم ساعت تأثیرات خود را ایجاد می کنند. در مورد مدت زمان تأثیر گذاری آنها برای ایجاد نعوظ با تحریکات مختلف، این داروها متفاوت هستند از 4 ساعت در مورد ویاگرا و لویترا تا 36 ساعت برای سیالیس متغیر است.

این داروها قابل استفاده با سایر داروها نیستند و می توانند تأثیرات مضر جانبی به خصوص نعوظ با مدت زمان بیش از 4 ساعت را ایجاد کنند. اما برای 60 درصد از مردان دیابتی درمانهای موثری برای اختلال نعوظ محسوب می شوند.

·        داروهای تزریقی:چنانچه داروهای خوراکی موثر نباشد، داروهای تزریقی نظیر alprostadil  (Caverject , Edex) می توانند موثر باشند . مانند داروهای خوراکی، این داروها سبب انبساط عروق در اندام تناسلی مردان و افزایش جریان خون داخل این اندام می شوند. این داروها باید در پایه ی اندام تناسلی (penis) تزریق گردند. ممکن است به نظر دردناک برسد اما مردانی که از این نوع درمان استفاده می کنند از آن رضایت کامل دارند. با استفاده از تزریق این داروها نعوظ سریعاً انجام می شود و برای حدود دو ساعت باقی می ماند. تزریق این داروها در پایه ی اندام تناسلی تنها 3 بار در هفته مجاز است زیرا می تواند سبب ایجاد جراحت و نعوظ های طولانی مدت گردد. اما این روش در بیش از 90 در صد آقایان مبتلا به دیابت تأثیر خوبی داشته است.

·        شیاف های پروستاگلندین

شیاف های Muse، شیاف های بسیار ریزی به اندازه ی دانه ی برنج هستند که آنها را به داخل نوک اندام تناسلی مرد وارد می کنند. این داروها نیز مانند سایر داروها سبب ریلکس شدن ماهیچه ها و انبساط عروق آن ناحیه می شوند. استفاده از شیاف ها بسیار آسان است و می تواند دوبار در روز استفاده شود. اما این داورها نیز تأثیرات جانبی مضری نظیر درد اندام تناسلی و بیضه ها، سوزش و در برخی موارد سرگیجه را ایجاد می کنند. حتی ممکن است سبب ایجاد سوزش درهمسر فرد دیابتی نیز شوند. این داروها در 35 درصد از مردان دیابتی مفید واقع شده اند.

·        وسایل مکانیکی

 پمپ های وکیوم، باندهای انقباضی، پوشش های حمایتی اندام تناسلی از جمله  وسایل کمکی دیگری هستند که برای رفع این عارضه بکار گرفته می شوند. باندهای انقباضی سبب تجمع خون در اندام تناسلی می شود تا نعوظ انجام گیرد بنابراین در مواردی که نعوظ وجود دارد اما مدت زمان آن کافی نیست ،می توانند مفید باشند.

پمپ های خلا یا وکیوم چندان گرانقیمت نیستند و بدون تجویز نسخه می توان آنها را از داروخانه ها تهیه نمود. اما نحوه ی استفاده از آنها از باندهای انقباضی مشکل تر است برای استفاده از آنها احتیاج به استفاده از لوبریکنت ها یا روان کننده ها، تحریک بیشتر و همکاری طرف مقابل است. پوشش های حمایتی اندام تناسلی (penile sleeves)یا ایمپلنت ها برای افرادی که از نظر فیزیکی قادر به نعوظ نیستند  مورد مناسبی است.

هفت راه حل دیگر برای غلبه بر اختلالات نعوظ

نیازی نیست دائم به فکر مسائل جنسی باشید اما چنانچه از مشکلات مختلف جنسی دیابت آگاه هستید باید علاوه بر روش های بالا به توصیه های زیر عمل کنید:

·        نگران کاهش تمایل جنسی خودبخودی خود نباشید

فکر کردن در مورد تفاوتهایی که دیابت در بدن شما نسبت به افراد غیر دیابتی ایجاد کرده است بخصوص سرکوب نمودن میل جنسی شما یا ایجاد اختلال در ارتباط جنسی با همسرتان بخصوص بعد از بچه دار شدن براحتی به سراغ شما می آید.اما افرادسالم نیز با چنین مشکلاتی روبرو هستند همه ی افراد برای حفظ ارتباط جنسی و زناشویی خود بخصوص بعد از بچه دار شدن استراتژیهایی را بکار می برند. بجای فکر کردن به مشکلاتی که دیابت برای شما ایجاد کرده است ، به کنترل دقیق قند خون خود بپردازید و برای حل این مشکل بدنبال چاره باشید.

·        از واکنش بدن خود در مقادیر قند متفاوت آگاه باشید

دکتر Campbellمی گوید: من به مردان دیابتی توصیه می کنم وضعیت تملایلات جنسی و ارتباطی خود را در مقادیر مختلف قند خون خود امتحان کنید و بهترین مقدار قند خون را برای داشتن ارتباط جنسی با طرف مقابل خود پیدا نمایید.

برخی از متخصصین اندازه گیری قندخون را قبل از ارتباط جنسی برای جلوگیری از هیپوگلایسمی پیشنهاد می کنند. سایرین معتقدند که مسئله ی افت قند خون بستگی به افراد مختلف فرق می کند و بستگی به این دارد که فرد مستعد هیپوگلایسمی شبانه یا افت قند خون بعد از ورزش های شدید هست یا نه؟ شما باید با توجه به شناختی که از خود دارید تصمیم بگیرید که آیا مقدار قند خونتان را قبل از ارتباط جنسی چک کنید یا نه، اما این اندازه گیری نباید بخشی از مکانیسم ارتباط جنسی قلمداد شود.

·        ورزش کنید

هر چه بیشتر ورزش کنید کمتر به اختلالات نعوظ مبتلا خواهید شد.

·        افسردگی خود را درمان کنید

مشکلات احساسی نظیر استرس، افسردگی ، اضطراب و داشتن اختلاف با همسر می تواند بروی زندگی جنسی وارتباط شما با همسرتان تأثیر گذارد. چنانچه بیش از دو هفته احساس افسردگی کردید با پزشک خود صحبت کنید. مشاوره یا درمان دارویی می تواند به شما در کاهش افسردگی و غلبه بر مشکلات احساسی کمک کند.

·        رژیم غذایی صحیح

برخی از محققین معتقدند مردان مبتلا به دیابت نوع 2 که تحت رژیم مدیترانه ای هستند کمتر از اختلالات نعوظ رنج می برند.

در برخی از تحقیقات نشان داده شده است که رژیم غذایی مدیترانه ای سبب کاهش سندرم متابولیک (چاقی، مقاومت به انسولین ، فشار خون و چربیهای غیر طبیعی که سبب افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی، دیابت و سکته می شود) می گردد. ازپزشک خود در مورد رژیم غذایی مملو از میوه ، سبزیجات، سیب زمینی ، حبوبات و غلات کامل سوال کنید آیا این نوع رژیم برای شما مناسب است؟

·        سیگار را ترک کنید

سیگار کشیدن علاوه بر ایجاد سرطان، بیماری قلبی، آمفیزما(بزرگ شدن غیر طبیعی سایز کیسه های هوایی در شش و افزایش خطر ابتلا به عفونت ها و تخریب جدار آلوئولاها)، سیگار می تواند سبب ایجاد اختلالات نعوظ یا EDشود. در حقیقت ، مردان سیگاری 2 برابر افراد غیر سیگاری به اختلالات نعوظ مبتلا می شوند. بنابراین چنانچه سیگار می کشید رفع اختلالات نعوظ  دلیل خوبی برای ترک سیگار شما است.

·        الکل مصرف نکنید

نوشیدن زیاد الکل بروی EDتأثیر دارد. الکل از رسیدن خون به اندام تناسلی جلوگیری می کند و بروی مقدار تستوسترونی که در بدنتان تولید می شود نیز تأثیر دارد. هر دو این موارد می تواند بروی ارتباط جنسی و نعوظ تأثیر منفی داشته باشد.